De fotografische herfst

Posbank in bloei tijdens een sensationele zonsopkomst augustus 2014
Het begin van de fotografische herfst, de heide staat in bloei eind augustus 2014

 

De herfst is inmiddels in volle gang, van warmste temperatuur ooit, een voorzichtige herfst storm tot kleuren in de natuur die bijna op hun hoogtepunt zijn. In deze blog, 'wat is dat herfst?' en over de fotografische herfst

 

Als kind herinner ik me nog erg goed de herfstvakanties die we veelal doorbrachten in het Sauerland. Ik weet daar nog van dat het koud en nat kon zijn, maar boven alles vooral dat het heerlijk weer was om buiten actief te zijn. Maar de beleving die ik er nu bij heb is een totaal andere, hoewel het buiten actief er nog steeds is. Sinds 2012 is de knop om bij mij en kan ik echt uitzien naar de herfst!

Wat is dat toch, vraag ik me dan af dat je nu zo bewust de jaargetijden beleefd. Is dat om je ouder bent of omdat door de fotografie hobby mijn blik op de wereld om me heen veranderd is? Ik denk meer het laatste. Vanuit praktische redenen een klein beetje van het eerste. Immers de herfst kent ook zijn ongemakken, eerder donker, nat, mist en daarmee de kans op vaker in de file staan en zelfs voor velen, depressies als de blaadjes van de boom gaan vallen ;-) Vanuit fotografisch perspectief bevat de herfst vaak wel de ingrediënten die je nodig hebt om sfeervolle en fraaie landschapfoto’s te maken.  

 

Astronomische, Meterologische of fotografische herfst

Astronomische herfst

We kennen twee aanduidingen wanneer het herfst is. De herfst loopt (ten noorden van de evenaar) bij conventie dat jaargetijden op de 21e beginnen van 21 september t/m 21 december. Het astronomisch bepaalde begin van de herfst is de herfstnachtevening en is tot nu toe nog nooit op 21 september gevallen, maar altijd rond 23 september (op het noordelijk halfrond en rond 20 maart op het zuidelijk halfrond). De zon gaat dan door het herfstpunt en de dag en de nacht zijn nagenoeg even lang. De herfst eindigt rond 22 december (op het noordelijk halfrond en rond 21 juni op het zuidelijk halfrond) met de winterzonnewende. Het astronomisch begin van de herfst is het ijkpunt van de Franse Republikeinse Kalender.

 

Meteorologische herfst

De meteorologische herfst begint eerder, op 1 september op het noordelijk halfrond en op 1 maart op het zuidelijk halfrond. Deze duurt dan tot 1 december respectievelijk 1 juni.  In gematigde klimaatzones verliezen de meeste loofbomen en ook andere planten hun bladeren. In de herfst wordt het flink kouder dan in de zomer, hoewel er periodes met warmte kunnen optreden, de zogenaamde nazomer.

De fotografische herfst is begonnen
Ochtend tafereel op de Posbank

 

Fotografische herfst

Bovenstaande wijsheden heb ik uiteraard van Wikipedia J  Maar wat eigenlijk ontbreekt is de fotografische bepaling voor herfst! Deze zal vast lastig wetenschappelijk te onderbouwen zijn. Toch denk ik een onderbouwing gevonden te hebben.  Voor mij begint de fotografische herfst in Augustus. Eigenlijk vanaf het moment dat de heide in bloei staat. Vanaf dat moment, vaak medio Augustus ervaar ik dat het licht diffuser wordt, de sfeer ’s ochtends veel herfstkenmerken heeft en dat de natuur zich al op zijn mooist begint te tonen.

  

Ik begin dit foto jaargetijde door vaste plekken opnieuw te bezoeken, zoals bijvoorbeeld de Posbank of Mariëndaal. Vanuit nieuwe standpunten wil ik deze dan fotograferen of om juist een nog kwalitatief hoogwaardige foto te maken t.o.v. het vorige jaar. Zo koos ik dit jaar op de Posbank ervoor om hoger op de Zijpenberg  te blijven, waar ik de jaren ervoor veelal naar lager gelegen delen liep om te fotograferen. Dit jaar begon de fotografische herfst sensationeel, dankzij twee prachtige ochtenden (ben er denk meer dan 5 keer voor dag en dauw geweest en dan praten we over 6 uur ’s ochtends op locatie) waar alle ingrediënten aanwezig waren zoals mist in het Herikhuizerveld en een doortekening in de kleurrijke lucht. Maar de fotografische herfst kan grillig zijn, zo liepen we in 2012 nog in korte broek en was het rond 9 uur al ruim 22 graden. Terwijl in 2013 de momenten dat ik er was het veelal mistig en koeler was en bleef en weer een héél andere sfeer toonde. 

 

In een volgende blog meer over hoe ik dit jaar de fotografische herfst invulling geef inclusief veel foto's....... :-)

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    P v Wolferen (dinsdag, 11 november 2014 19:01)

    Ik zeg, plaats "fotografische herfst" gewoon in de Dikke van Dale........
    En echt jou dingen oh zo herkenbaar, vaker terug gaan naar dezelfde plek. Ikzelf heb nog zoiets van, heb je toch al. Maar jij bent daar heel anders in, goed is niet goed genoeg. Moet en kan beter in jou optiek. Gelukkig maar, want dat triggerd mij ook om nog meer stil te gaan staan naar de kwaliteit en compo bij het maken van een foto. En denk mede daardoor dat mijn foto's kwalitatief beter zijn geworden, mede en dankzij jou!
    Zelf heb ik iets meer met de lente, en voor jet het weet is het zover....., dus geniet nog maar even van de herfst!

    Gr P@tje


Recente foto's

A remarkable year 2023 and a highlight of it Stokksnes Vestrahorn Iceland
Hoogtepunt van de herfstkriebels
Panorama van een oude trekvaart
Een blik op de stad Rotterdam
Golden delicious het paarse goud
Tweede fase van de ochtend
After Sunset appetizer
Heidekoorts op het Quin
De vuurtoren 365 dagen per jaar
PosbankII-28.jpg
nldazuu_Btwln_2014 december 07-29900_HDR.jpg
Paarse goud  | Purple Gold
Nederland van Boven
Zonsopkomst en regenboog bij Kaap Noord Texel
Texels momentje gisteravond
Seasons ending
Zonsopkomst bij Zeddam
Korenbloemen in het veld
Blue hour bij de Beatrix Molen
Het Kapelletje op de Heuvel
Kleurrijke lente in het Sonsbeek park Arnhem
Sonsbeek park Arnhem, de Witte Villa
Blauwe uur bij de Marsch
Tulpen; een andere blik op...
DZ_10 juni 2012-21.jpg
Reynisfjara black beach
All Along the Watch Tower
The Colour is Magic
As it is
IMG_6476.jpg

Social


Contact

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.