Tussen hemel & aarde


De herfst is begonnen, we krijgen misschien wel dit weekend een warmte record. Voor mij is zoals ik al eerder schreef de herfst het allermooiste fotoseizoen. Toch is het nog erg groen in de meeste bossen, de beuken verkleuren pas laat...rond november. Maar voldoende andere foto opportunity’s en dus tijd om te verkennen en te kijken, zodat als de kleuren er zijn je direct weet waar naar toe te gaan.


Verkennen

Zo was ik afgelopen maandag op Landgoed Mariëndaal te vinden. Een prachtig landschap in Arnhem Noord met vele mogelijkheden en vooral bekend om de ‘Bedstee’ -de beukenhaag die in het landschap ligt en waar je doorheen kunt lopen. Dit keer heb ik de bedstee gelaten voor wat ze is en de oostelijke route gevolgd, omdat ik daar recentelijk niet was geweest. Qua apparatuur alleen de Fuji XT-1 + 18-55 mm. f/2.8-4 lens bij me en mijn kleine Calumet statief. Licht en handelbaar, precies voor dit soort doeleinden geschikt. Lekker wandelen, als het kan foto’s maken en géén gezeul met apparatuur. Deze wandelroute heeft me wel een paar nieuwe interessante plekjes opgeleverd, maar ook een uitdaging.


Over en onderbelichten

Aangezien de herfst is nog niet echt is qua kleur, de beuken zijn nog zeer groen van binnen in het bos, dan wil het gebeuren dat je als liefhebber van landschappen en wolkenluchten een scene ziet die je toch wilt vastleggen en waar wel een beetje de mooie kleuren inzitten. Al snel weet je dat het contrastverschil tussen ‘hemel & aarde’ te groot is, ondanks de voorbij drijvende wolken. Ik dacht gelijk aan mijn filters, die ik niet mee had genomen. Uitdaging dus. Totdat ik me besefte dat een ander bevriend fotograaf (Ronald Verwijs) eigenlijk niets anders doet dan HDR’s maken. Kortom dan geef je je maar eens over aan een techniek die er is, namelijk die van High Dynamic Range. Een techniek die ik vaak verfoei vanwege het overmatige onnatuurlijke effect. Maar in dit geval bedacht ik me en dus de eerste stap om tot een HDR opname te komen gezet. Meer lezen over HDR doe je hier.


Gemak dient de mens

Dan ontdek je hoe verdraaid handig, eenvoudig en doeltreffend de Fuji XT-1 is, dankzij alle knoppen en schakelaars bovenop de body. Links bovenop mijn body zit de gevoeligheidsknop voor ISO waarde instellingen, met daaronder de DRIVE instelschijf. Deze simpel van S (enkele opname) op BKT (bracketing) gezet zodat ik snel 3 opnames kon maken met 3 verschillende belichtingen. Daarmee bedoel ik, gebruik maken van de voorinstelling om vanuit de neutrale belichting een hele stop onder en een hele stop over te belichten. (mijn stond op hele stops en dus +1Ev en -1Ev bracket gemaakt het kan ook met 1/3e of 2/3e stops). Aangezien de camera op statief stond, gelijktijdig drie opnames gemaakt. Een statief is wel handig zodat je zeker weet dat je dezelfde foto’s over elkaar legt.

Afronden voor de goal 

Bij thuiskomst de foto’s geïmporteerd in Lightroom. En daar even uit moeten vinden hoe ik HDR Efex Pro moest gebruiken. Deze werkt net iets anders dan de andere Nik tools zoals Analog Efex, Colour Efex of Silver Efex. In dit geval de 3 belichtingen geselecteerd, exporteren geactiveerd naar HDR Efex Pro en dan doorloop je stap voor stap simpelweg het proces.  In dit programma kun je dan uiteindelijk de foto zo natuurlijk of extreem maken als je zelf zou willen. Ik heb gekozen voor natuurlijk. Even verderop in het bos ook de HDR techniek maar eens toegepast op een paar paddestoelen, zie bovenstaande foto. Hier zie je al een ietwat extremere, minder natuurlijke uitvoering van deze mogelijkheid om alle delen tussen licht en donker in je foto te laten zien.


Ga ik het vaker toepassen deze techniek? Dat weet ik eigenlijk niet, laat het van de situatie afhangen. Maar het is wel leuk om het nu eindelijk eens toegepast te hebben.

Reactie schrijven

Commentaren: 3
  • #1

    Petje (zaterdag, 18 oktober 2014 14:32)

    ik vind m mooi en ik zou zou zeggen gewoon doen, merk je vanzelf aan de reacties of het wel/niet goed is!

  • #2

    gery (zaterdag, 18 oktober 2014 19:42)

    Ik vind ze mooi Dave en een mooi verhaal wederom.

  • #3

    Bram (zondag, 19 oktober 2014 16:09)

    Mooie bewerking en foto's, was me niet opgevallen dat je met HDR bezig was geweest.


Recente foto's

A remarkable year 2023 and a highlight of it Stokksnes Vestrahorn Iceland
Hoogtepunt van de herfstkriebels
Panorama van een oude trekvaart
Een blik op de stad Rotterdam
Golden delicious het paarse goud
Tweede fase van de ochtend
After Sunset appetizer
Heidekoorts op het Quin
De vuurtoren 365 dagen per jaar
nldazuu_Btwln_2014 december 07-29900_HDR.jpg
Paarse goud  | Purple Gold
PosbankII-28.jpg
Nederland van Boven
Zonsopkomst en regenboog bij Kaap Noord Texel
Texels momentje gisteravond
Seasons ending
Zonsopkomst bij Zeddam
Korenbloemen in het veld
Blue hour bij de Beatrix Molen
Het Kapelletje op de Heuvel
Kleurrijke lente in het Sonsbeek park Arnhem
Sonsbeek park Arnhem, de Witte Villa
Blauwe uur bij de Marsch
Tulpen; een andere blik op...
Reynisfjara black beach
DZ_10 juni 2012-21.jpg
All Along the Watch Tower
The Colour is Magic
As it is
IMG_6476.jpg

Social


Contact

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.