We just couldn’t get enough!

Leuvenumse bos, hierdense beek
Langs de Hierdense beek


De herfst komt eraan, als je het mij vraagt één van de mooiste seizoenen. De omgeving verandert, het licht wordt diffuser en de kleuren in de natuur worden intenser. Gisteren afgesproken met beeldkunstenaar Bob van den Berg om alvast een voorproefje op de herfst te nemen – wetende dat het nog net te vroeg is voor de echte herfstsfeer. Een pre herfst moment dus!

 

Voorbereiding

Vorig jaar weinig echte momenten kunnen pakken om de herfst vast te leggen, dus dit jaar meer ruimte in de agenda gemaakt, hoewel de fotografische herfst nog moet beginnen. Er ligt inmiddels al een klein lijstje van locaties om te bezoek aankomende weken! Een evenzo grote liefhebber van de herfst is Bob van den Berg. Met hem had ik spontaan enkele weken geleden een afspraak gemaakt om foto's te gaan maken. Eerder deze week hadden we contact om ons programma te bepalen. Hoofdidee was ‘Speulderbos’ in de omgeving van Ermelo op de Veluwe. Maar al pratende, wetende dat we tijd zat hadden (dachten we) kwam ook Kasteel / Landgoed Staverden op de lijst. Eerder deze week werd ik geïnspireerd door een foto van bevriend fotograaf Pieter Poot (PinguïnPP)  die was wezen wandelen in het Leuvenumsche bos en een fraaie foto deelde van de daar doorhéén stromende beek. Na wat verder zoeken op afbeeldingen van dit plekkie, kwam dit ook op onze lijst terecht. Dus Kasteel – Beek en Speulder bos ging het worden.

Hierdense beek, Leuvenumse bos
Hierdense beek

Fotopret

Dankzij Google Maps/Earth en internet vind je i.c.m. navigatie in je auto redelijk makkelijk je weg in Nederland. En rond 9 uur troffen we elkaar in het Leuvenumse bos. De zon kwamweliswaar tussen de bewolking door op en inschattend dat het in het bos nog te lange sluitertijden zou opleveren eerst maar naar Kasteel Staverden gegaan. Wat een fotofeest daar – hoewel ik achteraf door het enorme contrast verschil de eerste 20 foto’s allemaal kon weggooien, HDR had iets kunnen opleveren maar aangezien dat niet zo mijn ding is niets mee gedaan (toch maar doen de volgende keer ;-)!

 

Na een rondje langs het kasteel gemaakt te hebben -time flies when heaving fun-, diverse bruidsparen te hebben gezien op naar de Hierdense of Leuvenumse beek. Wat is dat een mooi plek zeg! Al direct bij de ingang weer fotopret en moeizaam door de vele mooie fotoplekjes geraakten we verder in het bos :-)




Uitdaging was wel hoe om te gaan met het licht, immers er was fel licht door de bomen heen en onderbelichten en de sfeer die we zagen was weg, dan werd het somber en doods. Desondanks gekozen voor naar rechts belichten en daarmee het oplichtende groen van de blaadjes erin houden, ten koste van wat overlicht! Ik wist al direct dat wat ik hier fotografeerde in de nabewerking een effect zou mee krijgen, immers de werkelijkheid mag je zelf gaan ervaren, dit is de sfeer, de illusie zoals ik voor ogen had!

 

Je vergeet de tijd als je geniet

We hebben uiteindelijk maar een klein gedeelte van de beek gezien, want ondanks het noodrantsoen wat Bob in zijn rugzak bij zich had, was het om 1400 uur wel tijd om iets aan de innerlijke mens te doen. Wat een prachtig gedeelte van Nederland en als ik dan de foto’s zie van andere locaties verderop de beek van ander fotografen, dan weet ik 1 ding zeker, mij zul je er aankomende periode terug gaan vinden. Want als de herfstkleuren er komen dan gaat het genieten gewoon door.

Landgoed Staverden
Landgoed Staverden, fotogeniek

Nu zal je denken na de ietwat late lunch reden zij naar huis? Niets is minder waar. We bedachten ons dat de zon nu mooi op het kasteel zou staan en zijn dus toch maar even terug gereden naar die prachtige locatie. Om vervolgens wéér een uur lang fotopret te hebben. Kortom fotograferen in de pré herfst is al een feestje als je op een mooie fotogenieke locatie bent met prettig gezelschap. Toen we terugliepen bedacht ik al de titel van deze blog ‘We just couldn’t get enough’, want we hoorden van twee wandelaars dat we toch ook wel zeker de witte pauwen moesten gaan zien! En er was nog zoveel meer moois daar, dat we er haast niet weg te slaan waren. 


Of te wel een belevingsrijke dag die helemaal past in mijn fotografie motto ‘vastleggen- BELEVEN-herbeleven’. En een bijzonder woord van dank aan Bob – het was weer gezellig, inspirerend en hilarisch toen we plat op de buik 2 ieniemienie paddestoeltjes lagen te fotograferen – gelukkig geen bekijks dit keer ;-)


Feitjes

bruto 295 foto's geschoten!

da's 1 compact flash kaartje van 8Gb vol en 1 kaartje met nog een 20-tal foto's

camera Canon 5DMKII en 90% is met statief 

alle foto's in RAW

2 batterijen leeg

netto nog 140 foto's over, 

daarvan zijn er 60 in het bos, waarvan ik er 16 aangemerkt heb als publicatie waardig

nog 15 'macro/close-up' foto's voor een volgende serie beschikbaar

nog 60 tal van het kasteel en nog uit te zoeken dus

Workflow is Lightroom en nabewerking in Colour FX en Analog FX

Foto impressie Hierdense beek

Reactie schrijven

Commentaren: 6
  • #1

    Petje (zaterdag, 11 oktober 2014 14:21)

    Wat een ontzettend mooie kleuren zitten erin de foto's. Geheimpje van Bob? of.........?
    Mooi locatie daar en momenten, en ben dan ook benieuwd naar de rest.
    Maar eens zien of we over 2 weken samen op pas kunnen, en wetende dat we een extra rugzak nodig hebben voor eten en drinken (-:

    P@tje

  • #2

    Peter (zaterdag, 11 oktober 2014 15:13)

    Ben daar zo'n twee jaar geleden ook geweest met een groep, geweldige locatie. Eerst naar het veld, daarna de bossen in. Prachtige kleuren. Je kunt daar inderdaad blijven schieten.
    Gr. Peter

  • #3

    PinguinPP (zaterdag, 11 oktober 2014 18:21)

    Prachtige serie Dave...en jullie hebben je prima vermaakt zo te lezen. Je kunt inderdaad oneindig ronddwalen daar en een oneindig aantal foto's schieten blijkt ;-) Ik begrijp dat jullie via de Zuidkant het bos ingegaan zijn?
    Dan moet ik toch eens die volledige groene route daar lopen van 15,5Km...Ppff.

    Gr,
    Pieter

  • #4

    Thijs (maandag, 13 oktober 2014 09:40)

    Hoi,

    Ik lees met veel plezier (en inspiratie) je blogs. Ik vroeg me af wat voor bewerking je met de bovenste foto (die met de titel 'Langs de Hierdense beek') had uitgevoerd, ik vind hem een erg mooie en dromerige sfeer uitstralen!

    Gr,
    Thijs

  • #5

    Bram (donderdag, 16 oktober 2014 08:57)

    Hier kan ik ook zo van genieten, herfst in het bos, helaas moet ik er altijd erg ver voor rijden
    maar gelukkig komen en veel mooie foto's van op de diverse blogs en fotosites
    prachtige licht had je hier en dat beekje is helemaal geweldig met die spiegeling.
    prachtige foto's Dave

    Gr, Bram

  • #6

    Gery (zaterdag, 15 november 2014 10:52)

    He Dave, even apart naar je reageren. Ik vind dat je de laatste tijd met een hele mooie nieuwe uitdaging bezig bent. Je foto's van het blauwe uurtje zijn "altijd" mooi, dat zijn we al gewend. Maar je foto's van de bossen, de sfeer, het duistere af en toe, de gloed en vooral het licht vind ik heel erg mooi. Je weet dat ik niet zo goed ben in het omschrijven en bespreken van foto's. En ik weet hoe moeilijk het is om het bos vast te leggen. M.a.w. mooie sfeer weet je te creëren, misschien leg je je vooral je gevoel in de foto's en daar houd ik van. Ik ben niet van het technische, maar wel van het gevoel. Fijn weekend
    Gr. Gery


Recente foto's

A remarkable year 2023 and a highlight of it Stokksnes Vestrahorn Iceland
Hoogtepunt van de herfstkriebels
Panorama van een oude trekvaart
Een blik op de stad Rotterdam
Golden delicious het paarse goud
Tweede fase van de ochtend
After Sunset appetizer
Heidekoorts op het Quin
De vuurtoren 365 dagen per jaar
PosbankII-28.jpg
nldazuu_Btwln_2014 december 07-29900_HDR.jpg
Paarse goud  | Purple Gold
Nederland van Boven
Zonsopkomst en regenboog bij Kaap Noord Texel
Texels momentje gisteravond
Seasons ending
Zonsopkomst bij Zeddam
Korenbloemen in het veld
Blue hour bij de Beatrix Molen
Het Kapelletje op de Heuvel
Kleurrijke lente in het Sonsbeek park Arnhem
Sonsbeek park Arnhem, de Witte Villa
Blauwe uur bij de Marsch
Tulpen; een andere blik op...
IMG_6476.jpg
DZ_10 juni 2012-21.jpg
Reynisfjara black beach
All Along the Watch Tower
The Colour is Magic
As it is

Social


Contact

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.