Slecht en Goed nieuws over mijn fotografie

John Frostbrug, Arnhem, brug, Rijnbrug, operatie Market Garden, Brug tever, Bridge too Far,
Mijn favoriete fotostek, aan de Rijn onder de markante John Frostbrug.

 

In mijn laatse blogpost schreef ik over Heaven and Hell. Daarbij refererend aan de magische ochtend op

de Posbank, maar ook aan de PC crash, de PC dokter. Een kleine update, ik zal het proberen kort te houden.


Slecht nieuws

Bovenstaande foto is nieuw, komt niet uit mijn archief. Het slechte nieuws is dat de PC dokter, veel vond, maar niet terugvond waar we op zoek naar waren, .CR2 bestanden. De foto's van 2013 juli tot 2014 augustus zijn dus voor 90% weg! De structuur is overschreven door de recovery and that's it! Ik ontving via deze site, via Flickr en op Facebook veel reacties op deze gebeurtenis. Daarvoor dank, héél attent van jullie, waardeer ik zeer.

Het merendeel van de mensen die ik erover sprak was verbaasd dat ik er zo rustig en gemoedelijk onder was. Nee ik ben niet in een hoekje gaan zitten huilen.... Laat ik voorop stellen dat ik dagelijks er een moment van balen van heb. Immers, je start je bibliotheek (in dit geval zelfs op mijn oude laptop van > 4 jaar oud waarmee ik gelijktijdig de fotopassie startte) op en ziet een zéér zéér lege bibliotheek..... of als je terugdenkt wat ik nog had willen doen ermee...ach hou maar op!

Enfin, ik zeg steeds tegen mezelf, 'ik heb het toen het vastgelegd, toen het moment beleefd en kan in véél gevallen die momenten nog steeds herbeleven', immers die mooiste beelden staan online op Flickr of in deze site. Kortom ik relativeer het, want er is maar 1 pijnlijk ding hieraan, ik kan ze niet meer herbewerken en delen met jullie. Wetende dat ik het meeste al had gedeeld, waarmee ik dus ook direct zeg dat misschien wel 50% van wat nu weg is, nooit iemand anders dan ik zou hebben gezien ;-)

 

Goed nieuws

We moeten door! Niet achterom kijken, maar juist vooruit. Tuurlijk is het herbeleven waardevol, maar zoals ik het nu zie, biedt het ook nieuwe kansen. Persoonlijk ben ik van mening, dat je van fouten maken, door het te doen, wel met de intentie het zo goed mogelijk te doen, LEERT. Dat is in alles zo, maar voor mij als auto didact in fotografie evenmin.

 

Daarmee wil ik zeggen dat deze fout me heeft geleerd en ertoe aan gezet heeft om:

- lijst te maken van foto opdrachten die ik wil herhalen, het moment zal nooit meer hetzelfde worden, maar ik kan wel weer een nieuw moment creëren en het misschien zelfs nog beter doen en dus opnieuw in die condities vastleggen, zoals in bovenstaande foto. Ik heb het nog nooit gefotografeerd met zo'n strakke weerspiegeling omdat de stroming in Rijn minimaal was en amper wind stond.

- en dus lekker door te gaan met fotografie, bijv. de molens in Kinderdijk toch weer te bezoeken als ze verlicht zijn, opnieuw paddestoelen met rood en witte stippen te vinden, kermis, long exposure, zeeland etc etc. (de lijst beslaat > 1 A4!)

- Adobe Creative Cloud fotopakket aangeschaft en ben me aan het verdiepen hoe naast NIK Collection, Photoshop van toegevoegde waarde kan zijn in mijn fotoworkflow, om zo meer uit mijn beelden te halen. Kortom vooruit in mijn techniek, al 4 dingen gevonden die ik nu sinds kort kan toepassen en zelfs al 3 ervan in bovenstaande foto heb toegepast: 1) Canvas vergrootten, 2) Verscherpen middels hoge doorlaat 3) Content Aware, selektief storende elementen verwijderen 4) foto's mergen om een panorama te maken.

- mijn privé IT zaken aangepast, denk hierbij aan het uitbreiden van het intern werkgeheugen van de PC (nu nog bij de PC dokter) van 8Gb naar 16Gb (bizarre is, deze laptop waarop ik nu tijdelijk weer werk die nu ca. 4 of 5 jaar oud is heeft 4Gb intern geheugen. Ik heb altijd met Lightroom gewerkt op dit apparaat , maar als ik nu hetzelfde wil doen, internet open heb staan, Photoshop of NIK wil gebruiken zegt het systeem dat er te weinig geheugen is!).

- Ook wordt het huis bedraadt met Cat6 UTP kabels om zo het maximale uit mijn glasvezel verbinding te halen qua internetsnelheid en IPTV. (merendeel gaat nu via WiFi. Maar ook om zo i.c.m. de aangeschafte Synology 214DS NAS optimale backup situatie te realiseren en snelheid te hebben.

 

Anekdote

Eind goed al goed? Nee de foto's zijn weg en het duurt nog wel even om weer nieuw werk van niveau te maken, maar zoals je ziet in bovenstaande nieuwe van de John Frostbrug, er is altijd een nieuwe dag een nieuw moment. Over deze foto nog een kleine anekdote.

Ik stond daar te genieten, ken de plek en rustig mijn ding te doen. Totdat er in het blauwe uur een fotograaf aankwam, Sjef Prins van het Arnhems Persagentschap. Hij had mijn foto die nu in Arnhem op billboards hangt gezien, en was op zoek naar datzelfde standpunt omdat hij voor de Telegraaf een foto van de Arnhemse brug moest aanleveren voor een bijlage over 70 jaar Operatie Market Garden. Ook hij genoot van het mooie blauwe uur, maar besefte dat hij even moest aanpoten omdat het al laat in het blauwe uur was! Omdat ik al zag dat hij met 16 mm. werkte, heen en weer liep, wist ik hoe moeilijk het zou zijn de foto vanuit een gunstige hoek te nemen met die lens zonder veel voorgrond. Uiteindelijk leidde ons contact ertoe dat hij op zijn Canon 1Ds mijn Samyang lens van 14 mm. f/2.8 IF ED UMC Aspherical monteerde, om zijn Blue Hour opname van de John Frostbrug te maken. Om 2130 uur liepen we samen te tevreden naar de auto.... hij zijn werk gedaan ik genoten voor de zoveelste keer daar onder die mooie brug en een andere fotograaf een dienst bewezen.... nu nog benieuwd of hij ook daadwerkelijk de 14 mm. opnames gebruikt heeft.


Bekijk hier de serie foto's van de John Frostbrug door de afgelopen tijd heen

 

Reactie schrijven

Commentaren: 3
  • #1

    Sander Grefte (zaterdag, 30 augustus 2014 12:50)

    Nooit gedacht dat de Rijn zo glad zou kunnen worden. Mooi om de kleuren onder de brug te zien (spiegelen) en de donker blauwe lucht boven de brug. Misschien zelf ook mar eens proberen.
    Erg Jammer van je laptop en het verliezen van de foto's. Een NAS is zeer handig en veiliger vooral als je de 2 harde schijven elkaar laat spiegelen (raid 1). Voor het geval je het nog niet doet wil ik je nog een klein advies geven. Maak ook een back up op een externe schijf en geef die mee aan iemand anders!

    Groeten Sander

  • #2

    Peter (zaterdag, 30 augustus 2014 14:07)

    Een heel mooi doel heb je jezelf gesteld: de fotomomenten herbeleven. Misschien kruizen onze paden tijdens die missie. Een geruststelling, je mooiste foto zat niet tussen al het verlorene want je mooiste foto maak je altijd morgen.
    Gr. Peter

  • #3

    Anja IJzendoorn (maandag, 20 november 2017 18:20)

    Hallo Dave Zuuring,
    Mijn schoonzuster zoekt een foto van de Rijnbrug, zoals jij die gemaakt heb op 30 aug 2014. Haar voorkeur gaat uit naar (zoveel mogelijk zwart/grijs/wit) met gooudkleurig. Jpouw foto zou perfect zijn.
    Ze wil hiervan een Posterformaat foto laten printen, om in de huiskamer te hangen, naast 2 andere zwart/wit foto's van de molen van Klarenbeek.
    Ze zijn al lang op zoek naar een mooie foto, dus ik was op internet aan het kijken voor haar.
    Kun je aub aangeven wat het kost als ik deze foto van de Rijnbrug als pdf wil ontvangen om deze te laten printen bij de Hema in posterformaat? Ik wil de foto dan op hun 40 jarige trouwdag cadeau doen :)
    Ik hoor graag van je,
    groetjes Anja info@ijzendoorn.net


Recente foto's

A remarkable year 2023 and a highlight of it Stokksnes Vestrahorn Iceland
Hoogtepunt van de herfstkriebels
Panorama van een oude trekvaart
Een blik op de stad Rotterdam
Golden delicious het paarse goud
Tweede fase van de ochtend
After Sunset appetizer
Heidekoorts op het Quin
De vuurtoren 365 dagen per jaar
PosbankII-28.jpg
nldazuu_Btwln_2014 december 07-29900_HDR.jpg
Paarse goud  | Purple Gold
Nederland van Boven
Zonsopkomst en regenboog bij Kaap Noord Texel
Texels momentje gisteravond
Seasons ending
Zonsopkomst bij Zeddam
Korenbloemen in het veld
Blue hour bij de Beatrix Molen
Kleurrijke lente in het Sonsbeek park Arnhem
Sonsbeek park Arnhem, de Witte Villa
Blauwe uur bij de Marsch
Tulpen; een andere blik op...
IMG_6476.jpg
DZ_10 juni 2012-21.jpg
Reynisfjara black beach
All Along the Watch Tower
The Colour is Magic
As it is
Het Kapelletje op de Heuvel

Social


Contact

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.