Keuzes maken, links of rechts

Nijmegen, blue hour - de waalbrug - zomerfeesten en kermis
Nijmegen, blue hour - de waalbrug - zomerfeesten en kermis

Zeg je op dit moment Nijmegen dan zeg je vierdaagse, vier dagen wandelen, maar wist je ook dat er 7 dagen feest is? Dat leidde ertoe dat ik gisteravond naar Nijmegen toog. In deze blog lees je over 'blue hour, de waalbrug, vuurwerk en zomerfeesten (Kermis). 

 

Nederland, land van hekken en regeltjes

Dus de ambitie was één opname waarin dit allemaal zou lukken. Vooraf op Facebook, via de groep Behind the Lenscap al wat informatie gevonden over één en ander, met ook de opmerking over veiligheid. Dus na op redelijke loopafstand de auto geparkeerd te hebben in Lent, op weg naar de brug. Het is dan altijd handig om vooraf al een beetje de weg te kennen. Aangekomen op de Oosterhoutsedijk bleek dat de organisatie niets aan het toeval had overgelaten ten aanzien van vuurwerk en veiligheid. De beoogde plek om de foto te maken, vanaf de spoorbrug naar de oude Waalbrug toe, was verboden terrein leerde ik na een praatje met de jongens van stadstoezicht. Dus het ideaal beeld met op de voorgrond vuurwerk en achtergrond de andere 3 elementen moest ik bijstellen. Wat een land zijn we dan toch, niets mag bijna meer en voor ons fotografen in de hobby/amateur klasse dus amper kans en steeds lastiger om een mooi perspectief te schieten. Althans het perspectief wat ik wilde, natuurlijk kon ik voor alleen het vuurwerk gaan of evt. de zomerfeesten op de achtergrond, maar met ook de kerk omhuld door steigers niet echt wat ik wilde.

 

Welke keuze maak jij dan? 
Vlak doordat we richting de beoogde plek gingen had ik al op een bekend plekje gestaan en bedacht dat ook vanaf daar de foto met de vier ingrediënten mogelijk was. Na nog even overwogen te hebben 'stiekum' ergens te gaan staan (bijvoorbeeld bij mensen in de tuin) of te vragen of dat mocht, had ik voor mezelf besloten terug te keren naar plan B. De anderen hadden het idee om het toch te proberen in het 'verboden gebied', maar op dit vlak ben ik toch niet zo'n lefgozer. Mijn lef reikt niet verder dan een hek onder doorkruipen om in een weiland tussen de koeien te gaan staan. Dus terug gelopen en ruimschoots voor het blauwe uur en het vuurwerk mijn stekkie gevonden. Eerst maar eens dicht bij de brug, om vervolgens iedere keer wat verder naar achteren te verplaatsen. 

 

Uiteindelijk mijn perspectief gevonden en rustig aan genietend op de krib genoten van de live muziek en het constant veranderende licht. Nadeel van deze plek, het vuurwerk had ik het liefste boven de brug gehad i.p.v. ernaast en zoals je ziet de wind stond mijn kant uit.... 

 

Vuurwerk fotograferen

Zoals ik bovenstaand al schreef, nadeel was op deze stek de wind en dus de 'kruitdampen' die richting ons kwam, wat enig effect op het beeld heeft. Gelukkig stond er voldoende wind en was er tussentijds ook wat lager vuurwerk. Ook in de zomer een Blue Hour richting het westen is wat lastiger omdat het nog steeds lang licht blijft, het is nu echt mooier om naar het Oosten te fotograferen. Voordeel was dat ik dus wel vanaf hier alle 4 de beeldlementen kon realiseren, dus ben ondanks de nadelen gegaan voor mijn doel.
 
Qua techniek, camerabeheersing niet zo erg complex. Omdat de explosies niet verspreid waren, alles bleef in de rechter hoek, gekozen voor sluitertijden van 2 sec. tot 5 sec. en daarbij me niet echt bekommerd om diafragma. Waren er meerdere verdeelde explosies dan had ik in Bulb gefotografeerd en tussen de explosies door iets voor mijn lens gehouden, om zo meer vuurwerk in het totaalbeeld te krijgen. Ik heb op de koop toegenomen dat door de relatieve korte sluitertijden de scherpte links en achter is wat beperkt, verschil tusen f/8-f/11 is goed zichtbaar als je de niet vuurwerk foto's bekijkt. En dat de hemel, het blauwe uur wat donkerder is dan normaliter het geval als ik 10, 15 en soms 30 sec. belicht. Dat laatste was sowieso al lastig gezien het felle licht van het podium links op 1/3e.

 

Je moet het doen met wat er mogelijk is, dit was mijn keuze, wat zou jij hebben gedaan.... je doel bijstellen en dus gaan voor 3 van de 4 elementen of?

Reactie schrijven

Commentaren: 3
  • #1

    Bram (donderdag, 17 juli 2014 16:13)

    Schitterende Blauwe uurtje en vuur werk foto serie Dave, geniet van deze foto's
    De grote foto is heel mooi van kleur en licht.

  • #2

    Petje (maandag, 21 juli 2014 20:06)

    Zitten een paar mooie plaatje tussen man, en mij trekt foto 2 erg aan. Waarom weet ik niet maar is gewoon gaaf. Tsja en dan het cadeautje nr 15 is juist zo leuk omdat je het zelf niet eens gezien hebt, je camera gelukkig wel. Nice work man en je ziet dat jij je optimaal voorbereid terug in de foto's.

  • #3

    Peter (maandag, 18 augustus 2014 22:35)

    De foto's met het vuurwerk zijn prachtig, vooral met de mensen op de brug. Heel mooi.


Recente foto's

A remarkable year 2023 and a highlight of it Stokksnes Vestrahorn Iceland
Hoogtepunt van de herfstkriebels
Panorama van een oude trekvaart
Een blik op de stad Rotterdam
Golden delicious het paarse goud
Tweede fase van de ochtend
After Sunset appetizer
Heidekoorts op het Quin
De vuurtoren 365 dagen per jaar
nldazuu_Btwln_2014 december 07-29900_HDR.jpg
Paarse goud  | Purple Gold
PosbankII-28.jpg
Nederland van Boven
Zonsopkomst en regenboog bij Kaap Noord Texel
Texels momentje gisteravond
Seasons ending
Zonsopkomst bij Zeddam
Korenbloemen in het veld
Blue hour bij de Beatrix Molen
Het Kapelletje op de Heuvel
Kleurrijke lente in het Sonsbeek park Arnhem
Sonsbeek park Arnhem, de Witte Villa
Blauwe uur bij de Marsch
Tulpen; een andere blik op...
IMG_6476.jpg
DZ_10 juni 2012-21.jpg
Reynisfjara black beach
All Along the Watch Tower
The Colour is Magic
As it is

Social


Contact

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.