Evenementenfotografie 'de slag om Bathmen'

Dit weekend vindt in en om Bathmen het historisch festival ‘Bathmen Spant De Kroon’ plaats. In mijn vrije tijd ben ik niet echt een figuur die evenement en drukke mensen massa's opzoekt. Maar toen ik vorig jaar bij Bob van den Berg (Zino2009) diverse prachtige platen voorbij zag komen van de slag om Bathmen, moest ik dit jaar wel zelf gaan kijken en fotograferen.

 

Tip: zorg dat je op tijd bent

Mijn belangrijkste tip voor het fotograferen van een evenement als deze is eigenlijk: zorg dat je op tijd bent. Niet alleen om een goede fotoplek te vinden, nee meer om van te voren een beetje te verkennen waar je ongeveer moet gaan staan, rekening houdend met de afstand en je lenzen. Ik had mijn Fuji XT-1 + 35 mm. (FF 52 mm.) bij me en de Canon 5DMKII met 70-200 mm. De slag zelf heb ik uiteindelijk alleen met de 70-200 mm. gefotografeerd. Doordat ik er ruim op tijd was en het terrein had verkend had ik al ontdekt dat vanuit een bepaalde hoek/zone  enigzins de actie kon vastleggen. Het terrein was goed afgezet en echt dichterbij kon niet. Liefste had ik hier een 300 mm. gehad, maar ja je moet het doen met wat je hebt. Doordat je dit weet en dus in een bepaalde zone blijft, ga je niet tijdens het evenement veel lopen, wat ook weer helpt om toch voldoende vast te leggen van het één en ander. 

 

Houdt rekening met het licht en de achtergrond

Hoewel ik niet helemaal wist wat te verwachten vandaag, ondanks dat ik diverse foto's van te voren had bekeken, me geconcentreerd op 2 zones. 1 waarin een kanon stond en één waar ik diverse infantrie bewegingen verwachte. Hierbij uiteraard rekening gehouden met de stand van de zon (Vandaag was het tijdens de slag prachtig weer, de zon scheen volop en omdat het midden op de dag is de zon aan mijn rechterkant gehouden, omdat teveel tegenlicht hier naar mijn beleving niet zou werken). Omdat het verschil tussen 'hemel & aarde' vanmiddag best fors was, voortdurende een laag standpunt gekozen, en eigenlijk zo veel als mogelijk een gesloten kader, zonder lucht proberen te schieten.


Maar niet alleen de plaatsing van de zon is essentieel, vooral ook hoe schiet je beelden die 'authentiek' overkomen. Wat ik wilde voorkomen is dat het publiek in de achtergrond zou opvallen en overheersen, of landschapselementen te vermijden die niet passen bij de sfeer. (er stonden elektramasten in een bepaalde hoek van het terrein) 

 

Focus

Door je niet als een gek te gaan bewegen, en zorgvuldig de elementen vast te leggen heb ik uiteindelijk 3 series gefotografeerd. De serie van de slag toon ik onderstaand, maar ik heb ook een serie van 'markante koppen' en een serie van het 'kampement'. Doordat we op tijd waren en de deelnemers aan de slag er ook al eerder waren konden we vooraf de personages vastleggen. Naderhand zijn we nog naar het kampement geweest en daar ook een impressie van kunnen maken. Zo voorkom je dat je als een 'dolle' gaat fotograferen.

Achteraf heb ik e.e.a. nabewerkt in Lightroom en het een nostalgische toning gegeven, passend bij de sfeer. 

 

Onderstaand tref je een serie foto's van de slag aan die ongeveer een uur duurde. Precies lang genoeg, want mijn CF kaartje van de Canon was ook helemaal vol, mede omdat ik er ook voor had gekozen om in continu opname stand te fotograferen.... ;-) kortom zorg dat je voldoende geheugenkaartjes meeneemt! Ook zonnebrand zou vandaag géén slecht idee zijn, gezien de kleur op mijn gezicht :-)

Foto impressie van de slag

Reactie schrijven

Commentaren: 3
  • #1

    Rob van der laan (zaterdag, 31 mei 2014 23:11)

    Wat een prachtige serie foto's Bob.

  • #2

    P@tje (zondag, 01 juni 2014 08:27)

    Mooie impressie laat je zien. Het is net of we er tussen staan (op afstand) dan. En zoals je zelf al aangeeft is het jammer vwb de lucht en vind persoonlijk dan ook die foto's zonder de betere qua kleur. En in mijn ogen is de eerste foto voor mij het mooist, kleuren knallen lekker, mooie compo, dus ja geslaagd!

  • #3

    Bram (dinsdag, 12 augustus 2014 08:18)

    Mooie serie en verslag Dave, hier had ik graag bij geweest
    Uiteraard met de camera.


Recente foto's

A remarkable year 2023 and a highlight of it Stokksnes Vestrahorn Iceland
Hoogtepunt van de herfstkriebels
Panorama van een oude trekvaart
Een blik op de stad Rotterdam
Golden delicious het paarse goud
Tweede fase van de ochtend
After Sunset appetizer
Heidekoorts op het Quin
De vuurtoren 365 dagen per jaar
PosbankII-28.jpg
nldazuu_Btwln_2014 december 07-29900_HDR.jpg
Paarse goud  | Purple Gold
Nederland van Boven
Zonsopkomst en regenboog bij Kaap Noord Texel
Texels momentje gisteravond
Seasons ending
Zonsopkomst bij Zeddam
Korenbloemen in het veld
Blue hour bij de Beatrix Molen
Het Kapelletje op de Heuvel
Kleurrijke lente in het Sonsbeek park Arnhem
Sonsbeek park Arnhem, de Witte Villa
Blauwe uur bij de Marsch
Tulpen; een andere blik op...
IMG_6476.jpg
DZ_10 juni 2012-21.jpg
Reynisfjara black beach
All Along the Watch Tower
The Colour is Magic
As it is

Social


Contact

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.