Fotografie is....

Zeezicht bij de Haringvlietdam op het strand
Zeezicht bij de Haringvlietdam

Gisteren na een drukke dag en volle werkweek de auto gepakt en naar mijn fotovriendin Aline gereden in Zwijndrecht. Missie, bijkletsen en aangezien de weersomstandigheden redelijk positief waren, 's avonds naar de Haringvlietdam en het strand daar gereden lom te fotograferen. Op deze lokatie was ik al eens eerder geweest vorig jaar zomer, maar wilde er graag nog eens naar terug. 

 

Een heel mooi moment

Vlak ervoor had het hier klaarblijkelijk licht geregend, waardoor het redelijk helder was (je kunt dan ver kijken) Ook trok de lucht langzaam open en kreeg de zon meer ruimte. Op dat soort momenten komt voor mij alles samen; vriendschap - genieten van de wereld om me heen en even alle beslommeringen van de dag, week of weken achter me laten! Dat ontspannen gaat dan eigenlijk vrij eenvoudig want naast de heerlijke geur van het strand en de zee, even lekker alle tijd en aandacht op de camera en de keuze welke compositie te maken en met welke filters de juiste effecten te bereiken. Ontspannen dus, hoewel je er samen bent, ben je ook even alleen....aan het werk met je camera, je technische keuzes en vooral je compositie (hoog of laag standpunt) en waar ga je staan.

 

Dicht bij je gevoel blijven

Fotografie is naast ontspanning, nog steeds ook je eigen keuze maken van wat je op dit moment wil laten zien. Zoals het er was op dat moment daadwerkelijk was kun je grotendeels benaderen door de keuze die je maakt qua techniek. De keuze die ik bovenstaand maakte, licht vaak dichter bij je gevoel, bij wat je zelf mooi vindt, bij wat je aanspreekt. Voor de één kan dit een kunstje lijken, maar voor mij is dit wat ik mooi vind en wil laten zien. Het gaat voor mij om kleuren en de wijdsheid van het landschap. Dit bereik ik door gebruik te maken van een ultra groothoek (17 mm. op FF) en filters. In bovenstaande foto zelfs gebruik gemaakt van 2 filters, een hard verloop filter ND0.6 (medium) en een reversed grad. Dit geeft de kleuren en contrasten mooier weer en zorgt er ook voor dat ik de voorgrond doortekend kan houden. Daar de keuze van een dubbel filter te monteren weet ik ook dat de sluitertijd langer wordt en daarmee ook een effect op het water creeër. 

 

Als ik nu naar de foto's  van gisteravond kijk, dan symboliseert het perfect mijn gevoel, de donkere wolken verdwijnen langzaam en aan de horizon schijnt het laatste daglicht dat nog even haar kleur op de wereld schijnt... een heerlijk moment waarin alles wat is weer even samenkwam in deze foto's. 


Onderstaand een serie beelden van gisteravond, die elk hun eigen unieke sfeer hebben.... Enjoy!

Reactie schrijven

Commentaren: 2
  • #1

    Aline (zaterdag, 24 mei 2014 19:41)

    Je beschrijft precies mijn gevoel!
    Hoe heerlijk is het om na je werk en/of andere beslommeringen even naar de zee te gaan en daar te genieten van een zonsondergang, het licht, de lucht, het tij en de zee op te snuiven, het zand in je schoenen of onder je blote voeten te voelen.
    Niet altijd zit het mee qua fotografie, voor mij is het dichterbij dan voor jou, maar we hadden weer geluk :-)
    Het is zo gaaf om met jou op stap te gaan, we kletsen bij onder een hapje en een glaasje of kop koffie en gaan ter plekke ons eigen gang.
    Het viel me gisterenavond al op dat jij heel andere foto's maakt en heel anders kijkt dan ik. Hetzelfde moment, dezelfde omstandigheden en heel andere foto's, zo gaaf om te zien.
    De reeën die we zagen, ze hebben diepe indruk op me gemaakt, zo mooi om die twee in het mooie avondlicht te zien. Kijkend naar ons, neus in de wind, geweldig toch? Geen moment heb ik de neiging gehad om mijn camera of mobiel te pakken om ze vast te leggen, het was zo'n moment.... #genieten
    Onze volgende afspraak wordt in de buurt van Arnhem, ik zal je volgende week bellen om een datum te prikken.

  • #2

    Texel de Heus (maandag, 09 juni 2014 12:02)

    Wat een lekker idee, als je na je werk zón mooie avond aan het strand voor de boeg hebt....
    Als je de dag erna dan ook nog met een camera vol met dit soory foto's thuis komt is het helemaal geslaagd geweest.
    Heb weer met veel plezier naar je serie "A night out" gekeken....
    Stuk voor stuk weer prachtige foto's.
    Alles wat mij aanspreekt zit hier in, Zee, stramnd, mooie luchten en vooral HEEL kleurrijk......TOP1111
    Gr. Texel de Heus.....


Recente foto's

A remarkable year 2023 and a highlight of it Stokksnes Vestrahorn Iceland
Hoogtepunt van de herfstkriebels
Panorama van een oude trekvaart
Een blik op de stad Rotterdam
Golden delicious het paarse goud
Tweede fase van de ochtend
After Sunset appetizer
Heidekoorts op het Quin
De vuurtoren 365 dagen per jaar
PosbankII-28.jpg
nldazuu_Btwln_2014 december 07-29900_HDR.jpg
Paarse goud  | Purple Gold
Nederland van Boven
Zonsopkomst en regenboog bij Kaap Noord Texel
Texels momentje gisteravond
Seasons ending
Zonsopkomst bij Zeddam
Korenbloemen in het veld
Blue hour bij de Beatrix Molen
Het Kapelletje op de Heuvel
Kleurrijke lente in het Sonsbeek park Arnhem
Sonsbeek park Arnhem, de Witte Villa
Blauwe uur bij de Marsch
Tulpen; een andere blik op...
Reynisfjara black beach
IMG_6476.jpg
DZ_10 juni 2012-21.jpg
All Along the Watch Tower
The Colour is Magic
As it is

Social


Contact

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.