Onhoudbaar en onmisbaar bij Hollandse wolkenpartijen

Huissen, Loovelden Dave Zuuring
Om de Hoek in Huissen Loovelden

Vandaag, was weer zo’n prachtige typische Hollandse dag (ik-weet-niet-beter) voor landschapsfotografie. Een belangrijk element in landschapsfotografie, althans de mijne is de nadrukkelijke aanwezigheid van wolkenluchten. Het liefst met doortekening, blauw, wit en een pluk grijs. Het liefst nog van die dreigende luchten, dat je haast zeker weet, ik heb een paraplu nodig maar wel met een zonnetje.

 

Je voelt hem al, ik moest dus even met mijn camera iets doen. Maar gezien het zaterdagprogramma, geen gelegenheid om even naar één of andere plek te rijden, zoals de Alblasserwaard waar ik laatst fraaie foto’s van zag met fraaie Hollandse wolkenluchten. Hoewel ik eigenlijk zelf best tevreden ben over de foto locatie die ik ‘Om de Hoek noem’. Dus de fototas uit de kast, camera, geheugenkaart erin en……

 

De werking van het polarisatiefilter

Maar niet zonder eerst het polarisatiefilter op mijn camera geschroefd te hebben. De voordeur uit en gekozen voor de groen-witte huizen op het Eiland. Hoewel ik mijn blog niet wil misbruiken om als de zoveelste fototechniek te behandelen, leg ik toch maar even eerst de werking van een Polarisatiefilter uit.  

 

Wat zegt Wikipedia

Circulairepolarisatiefilters (CPL-filters) werken volgens een tweeledig principe. Door eerst het licht te laten invallen op een lineairepolarisatiefilter worden de reflecties en verstrooiingen weggefilterd en blijven alleen de elektromagnetische golven over die anders georiënteerd zijn. Vervolgens worden de doorgelaten, lineair gepolariseerde golven omgezet naar circulair gepolariseerde golven door middel van dubbele breking. Daarom zit achter het eerste polarisatiefilter een kwartgolflengte plaatje. Deze twee lagen vormen samen het circulairepolarisatiefilter.

 

Snap jij het nog? Ik niet, wat ik wel weet is dat je het gewoon moet gebruik, doen dus, experimenteer ermee is mijn advies en ga het niet proberen te begrijpen, want dat doe je pas echt als je je foto’s ziet die je ermee gemaakt hebt! Ik heb zelf twee circulair polarisatiefilters, een Marumi Digital High Grade Filter 77 mm. die perfect geschikt is voor op de Canon 17-40 mm. groothoeklens. En een HOYA Pro1 Digital Filter Circulair PL. Beide zijn beschikbaar bij Camerafilterstore tegen schappelijke prijzen. Je kunt het zo duur maken als je zelf maar wilt, ik heb hierin prima prijs-kwaliteit gevonden.

 

Wat doet het?

  • Het versterkt de kleuren, en bijvoorbeeld ook tussen de witte wolken en de blauwe lucht erachter.
  • Haalt reflecties eruit, probeer maar eens op een auto dak of op het water. Dit hoef je niet te proberen in Lightroom of Photoshop, het zal dus met een filter moeten! 
  • Houdt wel iets licht tegen, dus denk aan je sluitertijd.
  • Werkt het beste als je haaks op de zon staan, laten we zeggen links of rechts van je, dus speel goed met je compositie en staat de zon dit niet, dan wordt het effect of nut van het filter al héél snel minder.
  • De beste stand van het filter, je kunt eraan draaien bereik je door de zoeker te kijken en aan het filter te draaien.
  • Let op het kan ook vignettering veroorzaken of overdreven donker verloop in je foto, dus goed naar je opname kijken is belangrijk. 

 

Hollandse wolkenluchten

Ja.....bij mij gaat direct bij Hollandse wolkenluchten altijd het polarisatiefilter erop. En nee, niet een grijsverloopfilter die ik even zo vaak gebruik. Maar in dit soort opnames dus geen verloop maar een polarisatiefilter. Waarom? In mijn geval gewoonte, ervaring en resultaat.

 

Geloof me, het zal je echt niet teleurstellen, tenzij je gewoon niet houdt van de contrasten, kleuren en fraaie blauwe en witte wolkenluchteffecten die je ermee realiseert en het niet wil wat je natuurlijk lekker zelf moet weten :-)

In feite komt het dan nog maar op 2 dingen neer (naast uiteraard je compositie maken!) op 45 graden van de zon staan, je filter verdraaien, je ziet in je zoeker of op je liveview precies het effect al in het water of in de lucht en wachten totdat de zon weer achter een wolk tevoorschijn komt, en voila… een mooie opname is het resultaat.

 

Onderstaand enkele foto's van om de hoek.  

 

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Petje (zaterdag, 03 mei 2014 22:00)

    Zoals vanmiddag al gezegd, deze kunnen zo op de kaarten molen bij de Bruna als ansichtkaart met de tekst grieten uit.....
    Effin stuk voor stuk plaatjes, gemaakt met filter. Kleuren hier wel erg goed en echt over komen.


Recente foto's

A remarkable year 2023 and a highlight of it Stokksnes Vestrahorn Iceland
Hoogtepunt van de herfstkriebels
Panorama van een oude trekvaart
Een blik op de stad Rotterdam
Golden delicious het paarse goud
Tweede fase van de ochtend
After Sunset appetizer
Heidekoorts op het Quin
De vuurtoren 365 dagen per jaar
PosbankII-28.jpg
nldazuu_Btwln_2014 december 07-29900_HDR.jpg
Paarse goud  | Purple Gold
Nederland van Boven
Zonsopkomst en regenboog bij Kaap Noord Texel
Texels momentje gisteravond
Seasons ending
Zonsopkomst bij Zeddam
Korenbloemen in het veld
Blue hour bij de Beatrix Molen
Het Kapelletje op de Heuvel
Kleurrijke lente in het Sonsbeek park Arnhem
Sonsbeek park Arnhem, de Witte Villa
Blauwe uur bij de Marsch
Tulpen; een andere blik op...
IMG_6476.jpg
DZ_10 juni 2012-21.jpg
Reynisfjara black beach
All Along the Watch Tower
The Colour is Magic
As it is

Social


Contact

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.