Waarom ik zo gek ben van Blue Hour? Deel 2: Hoe ga je te werk?

Den Bosch - Paleiskwartier
Paleiskwartier

In mijn vorige artikel over Blue Hour schreef ik over het ontdekken van het Blue Hour en van welke hulpmiddellen je gebruik kunt maken om het blauwe uur te ontdekken. In deze nieuwe blogpost probeer ik uit te leggen hoe ik te werk ga qua fotografie in het blauwe uur.

 

Verkennen of ken de situatie

Een belangrijke vuistregel voor mij is:

- ken de situatie,

- verken de situatie of weet waar je naar toe gaat en

- zorg dat je er ruim op tijd bent.

 

Dat verkennen doe ik via fotowebsites waar ik regelmatig mijn inspiratie vandaan haal. Het blauwe uur leent zich uitstekend voor stadslandschappen of architectuur dus dat zoekt al makkelijker. Ik heb in mijn telefoon een lijstje met potentiële locaties inmiddels, dat werkt ook makkelijk want anders ga je als een dolle rondrijden en zoeken naar, wat dikwijls de kans op succes niet vergroot.

Daarna achterhaal ik via Google Maps/Earth/Panoramio de situatie ter plekke . En als ik geluk heb weet ik vaak ook al via-via (facebook is een handig medium) of door er eerder geweest te zijn of het object verlicht is, bereikbaar is en omdat je werkt in het donker niet te veel ‘gespuis’ rondloopt. Zo ontdekte ik de John Frostbrug een drietal jaar geleden, maar nam ik fotobuddy Maarten mee om niet alleen daar onder die brug rond te hangen, wetende dat….

 

Op tijd

Er ruim op tijd zijn is het meest belangrijke stukje techniek voor me. Ik wil op de lokatie al precies weten waar ik moet staan. Fotografeer ik naar het Oosten of naar het Westen en hoe komt het beeld er dan uit te zien. Zijn er storende elementen en vooral met welke lens ga ik te werk, groothoek, ultra groothoek of telelens (dit laatste gebruik ik amper voor blauwe uur fotografie, kan wel maar doe ik weinig). Door er op tijd te zijn kun je dus de juiste stek vinden en testopnames maken en kom je achteraf niet voor verrassingen te staan.

 

 

 

Blauwe uur Arnhem, Immerloo
Immerloo (Arnhem Zuid)

De foto van Den Bosch, had ik al langer op mijn lijstje staan om te gaan fotograferen, veel van gezien en via Google Maps ontdekte dat ik er makkelijk bij kon komen. Mazzeltje hier was ook nog eens dat we in de ‘vijver’ konden staan. En door het tijdig er zijn, konden we mooi in het juiste licht moment komen van het blauwe uur. Dat zie je ook terug in je opnames…. Van licht naar diep blauw ontwikkeld het zich vaak en als er gaandeweg steeds meer lampjes aan gaan kun je rustig doorgaan! (lees over timing ook mijn vorige artikel.)

 

Doe je ding

Doordat ik inmiddels redelijk weet wat ik wil laten zien qua Blue Hour fotografie, wat mij aanspreekt en wat voor mij werk (je ziet het al in beide opnames) kan ik inmiddels ook spontaan plekjes vinden. Zo vond ik deze plek eerder deze week bij toeval, Immerloo. Hoewel spontaan, ik was hier een jaar geleden al geweest, maar kon toen door bouw werkzaamheden hier niet bij. Omdat ik dus nog wat tijd had, rustig mijn compositie gaan maken, ik wilde de fraaie wolken (is er net altijd tijdens het blauwe uur) terug laten komen en daarom de horizon in het midden geplaatst.  Daarna rustig gaan scherpstellen, in dit geval middels Live View, focus punt op de middelste rij riet, 1/3 rechts en daar manueel op scherp gesteld). Draadontspanner gebruikt en 2 seconde vertraging (zelfontspanner) ingesteld om evt. trillingen te voorkomen. Dankzij Live View is mijn spiegel al opgeklapt en hoef ik niet ook nog eens de functie spiegelopklappen te activeren om zo trillingen te voorkomen. 

 

Deze foto is 1 minuut voor het officiële blauwe uur genomen (was deze week tussen 1916 en 2000 uur)  je ziet dus nog net iets van de warme tones van het Gouden Uur terug in de flat. De foto van Immerloo is gemaakt op 17 mm. f/11, 20 sec. ISO100.  In het volgende artikel ga ik verder in op de camera instellingen.

Reactie schrijven

Commentaren: 2
  • #1

    Petje (zaterdag, 29 maart 2014 11:03)

    Je weet de lezer goed mee te nemen in jou verhaal. En ik weet dat het klopt, van a t/m z.
    Trouwens deze foto van Den_Bosch vind ik persoonlijk veel beter dan de eerder geplaatste. Maar dat ik ook een kwestie van smaak.
    En niet om jou na te apen of zo, maar ik ga ook naar Immerloo, gewoon omdat ik dit wel een erg mooie foto vind, kijken of ik het ook kan.

    En thanx for everting maatje !!

  • #2

    Texel de Heus (zondag, 30 maart 2014 11:30)

    Weer een mooi verhaal, altijd leuk om te lezen.
    Soms springt er een foto uit waar je helemaal gek van bent, nou hier staat er weer eentje.
    Je foto van het Paleiskwartier is er weer een waar je heel lang naar kunt kijken, wat een TOPPER.
    Van mij mag je deze wel op je Flickr zetten, zooo GAAF!!!!!
    Gr. Texel de Heus.


Recente foto's

A remarkable year 2023 and a highlight of it Stokksnes Vestrahorn Iceland
Hoogtepunt van de herfstkriebels
Panorama van een oude trekvaart
Een blik op de stad Rotterdam
Golden delicious het paarse goud
Tweede fase van de ochtend
After Sunset appetizer
Heidekoorts op het Quin
De vuurtoren 365 dagen per jaar
nldazuu_Btwln_2014 december 07-29900_HDR.jpg
Paarse goud  | Purple Gold
PosbankII-28.jpg
Nederland van Boven
Zonsopkomst en regenboog bij Kaap Noord Texel
Texels momentje gisteravond
Seasons ending
Zonsopkomst bij Zeddam
Korenbloemen in het veld
Blue hour bij de Beatrix Molen
Het Kapelletje op de Heuvel
Kleurrijke lente in het Sonsbeek park Arnhem
Sonsbeek park Arnhem, de Witte Villa
Blauwe uur bij de Marsch
Tulpen; een andere blik op...
Reynisfjara black beach
IMG_6476.jpg
DZ_10 juni 2012-21.jpg
All Along the Watch Tower
The Colour is Magic
As it is

Social


Contact

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.