Perspectief veranderen

Kleurrijk
Morning Glow

Fotografie draait grotendeels om techniek, de beheersing ervan, licht management en compositie. En vooral hoe JIJ daar mee om wil gaan. Als je daarover na aan het denken bent, ben je in mijn beleving ook bezig om je eigen signatuur aan beelden proberen te hangen. En te bepalen wat jij belangrijk vindt in een foto die jezelf maakt. Immers het is JOUW foto en indien mogelijk spreekt het de ander ook aan!

 

Beeldkwaliteit

Voor mij loopt daar als een rode lijn beeldkwaliteit door héén. Ik ben persoonlijk een fan van beelden die volle kleuren hebben en contrastrijk zijn en daarbij ook over de juiste scherpte bevatten. Dan is het handig als je daar ook de juiste 'hardware' voor tot je beschikking hebt. Dit heeft er bij mij toe geleid dat ik daardoor kon doen wat ik graag wil doen, Blue Hours maken en daar is de Canon 5DMKII uitermate geschikt voor. Ruisvrij, scherp en mooie kleuren. Daar ga ik dit jaar gewoon mee door. De serie Bridges on Blue is al aardig op weg. De laatste foto die ik toevoegde was die van de Prins Clausbrug in Utrecht

 

Fuji X-A1

Maar soms wil je anders, wil je ook die andere momenten om je héén vastleggen en creatiever en pragmatischer omgaan met techniek, licht en compositie. Of te wel, foto opportunities benutten. Hoe vaak zit ik wel niet in de auto dat er prachtige ochtend of avondkleuren zijn. Of dat ik in de stad loop dat ik denk, had ik nu maar een handige camera bij me. Of thuis een moment zie en denk, waar is mijn camera. Sindskort heb ik voor dit doeleinde de Fuji X-A1 aangeschaft met een 16-50 mm. f/3.5-5.6 Fujinon lens. De Fuji X-A1 is een systeemcamera met een APS-C sensor, compact, snel, opklapscherm en ongelofelijk goed!

 

Waarom? simpelweg omdat de camera fantastische kleuren en uitnodigt tot ongecompliceert fotograferen. Het licht zien, je instelling pakken en dan bezig zijn met de compositie en vastleggen wat je ziet i.p.v. met je camera. Bovenstaande foto is bijvoorbeeld op ISO2000 - f/5 - 1/30e sec. uit de hand in de auto genomen. ISO2000.... geen haar op mijn hoofd die daarover voorheen nadacht. Maar nu gewoon de foto gemaakt en dit heerlijke kleurrijke dagelijkse tafereel vastgelegd. Kortom, de Fuji daagt mij uit om anders te kijken, anders te denken en dus mijn perspektieven te veranderen, immers ik maak met deze camera andere beelden dan met de Canon.

 

Heb je daar dan speciaal een nieuwe of andere camera voor nodig. Nee dat denk ik zeker niet, maar nu neem ik wel makkelijker een handig compact apparaat overal mee naar toe en als dan de beeldkwaliteit, de kleuren/contrasten ook nog eens een feestje zijn, en bijhoge ISO waarden (ruis) nog steeds een genot zijn om naar te kijken, ach dan is het begin daar om mijn perspektief t.a.v. fotografie te veranderen. Ga ik dan nu meer kiekjes maken of ben ik dan een kiekjes fotograaf? Ach, who cares.....

 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    P@tje (zaterdag, 08 februari 2014 16:48)

    Ach ja omdat het kan!
    Heerlijk toch man om op ieder moment je favoriete hobby uit te kunnen oefenen. En zoals jezelf ook al aangaf, kunnen anderen, wij dus, ook weer genieten!


Recente foto's

A remarkable year 2023 and a highlight of it Stokksnes Vestrahorn Iceland
Hoogtepunt van de herfstkriebels
Panorama van een oude trekvaart
Een blik op de stad Rotterdam
Golden delicious het paarse goud
Tweede fase van de ochtend
After Sunset appetizer
Heidekoorts op het Quin
PosbankII-28.jpg
nldazuu_Btwln_2014 december 07-29900_HDR.jpg
Paarse goud  | Purple Gold
De vuurtoren 365 dagen per jaar
Nederland van Boven
Zonsopkomst en regenboog bij Kaap Noord Texel
Texels momentje gisteravond
Seasons ending
Zonsopkomst bij Zeddam
Korenbloemen in het veld
Blue hour bij de Beatrix Molen
Het Kapelletje op de Heuvel
Kleurrijke lente in het Sonsbeek park Arnhem
Sonsbeek park Arnhem, de Witte Villa
Blauwe uur bij de Marsch
Tulpen; een andere blik op...
All Along the Watch Tower
The Colour is Magic
IMG_6476.jpg
DZ_10 juni 2012-21.jpg
Reynisfjara black beach
As it is

Social


Contact

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.