Just Do It! Daag jezelf uit in het beleven.

Calavatra brug de Harp te Hoofddorp
De Harp - Hoofddorp designed by Calavtra

Just Do It is een bekende reclame slogan van Nike. Maar slaat voor mij ook op mijn verhaal achter deze foto. Mijn fotoding omschrijf ik toch wel als stadslandschappen of landschap en architectuur. En dan zoals velen weten tijdens de burgerlijke schemering. Nu ben ik niet zo van hokjes, maar binnen mijn fotografie heb ik er géén moeite mee. Je zult niet of nauwelijks portretten, dieren (af en toe eens een schaap, kat, koe of paard) of bloemen zien in mijn fotowerk. Ook tref je er weinig zoals ik het noem minimalistische opnames in aan. 

 

Foto-art

Ja, ik heb wel begin 2013 met experts op het vlak van 'minimalisme of foto-art' Aline van Weert en Eddy Blokhuis in Zeeland wat foto's gemaakt die zeg in combinatie van Long Exposure techniek zich hiertoe mogen scharen. Maar toch doe ik dat nauwelijks. Totdat vorige week zaterdagmiddag What'sApp buzzde. Of ik zin had om met bovengenoemde mee te gaan naar de Calavatra bruggen in Hoofddorp. Toevallig ook al aangedragen door Ed Coenen (een ander begenadigd fotograaf). Dus na enig overleg, we hadden die zondag meer te doen, toch 's ochtends naar Hoofddorp getogen, samen met Foto Buddy Patrick van Wolferen.

 

 

De Citer - Tuibrug te Hoofddorp
De Citer, Tui in detail, Hoofddorp designed by Calavatra

Uitdaging

Daar aangekomen staan er in een 'rommelig' landschap 3 prachtige bruggen. 1 al direct betiteld als blue hour kandidaat maar voor overdag moeilijk en lastig, nb. deze brug heet de Luit. Maar ja dan zijn er nog twee andere bruggen over de Citer en Harp. Wat moet je daar dan mee. Ook was het idee om Long Exposures te maken, dus er was de hoop op wolken! Helaas een strak blauwe lucht, dus dag idee Long Exposure. Wat doe je dan als je anderhalf uur heb gereden (Thanks P@t). Dan moet je de knop om zien te zetten. Dan klinkt een kreet als "Just Do It" wel erg makkelijk, maar gelijktijdig vraag je jezelf af; "wat doe ik dan"?

 

Tip: pak je statief

In mijn geval rondlopen, met statief werken want daar heb ik van geleerd, dat ik beter kijk voordat ik die driepoot ga neerzetten, hoog-laag standpunt, inzoomen, uitzoomen. Een statief in dit soort situaties daagt me uit rustiger te werken! Probeer het maar eens. Dan heb je nog de vraag: 'welke lens wordt het?' De famous vlijmscherpe 50 mm. of toch maar mijn all-round lens (28-135) zodat ik kan zoomen en doen wat ik wil en het mezelf lekker makkelijk maak.... of toch maar mijn vertrouwde groothoek 17-40 mm. erop.

 

Hoe staat het licht? Hmm. 45 graden erop, kan ik er foto's maken met tegenlicht? Nee dat was ook niks... Hej als ik daar sta dan sta ik haaks op 90 graden met de zon aan mijn zijkant, kijk dan kun je met de polarisatiefilter welicht iets..... dan op zoek naar lijnen, maar er zijn al zoveel lijnen.... en ik krijg het er niet op met 17 mm. dus dan tilt je je lens en je kent het wel, alles wat recht hoort te staan staat krom. In elk geval met polarisatiefilter erop werd ik al vrolijker, maar ja die kan alleen maar op de 17-40 en 28-135. 

 

Ondertussen lopen Eddy en Aline rustig foto's te maken. Patrick zoekt zich ook suf en is net als ik uit zijn comfort zone. We hadden in elk geval een prima ochtend. En zoals je aan bovenstaande foto ziet, van de ca. 80 opnames er toch 5 overgehouden die me zeer aanspraken en ik durf te betitelen als Fine-Art.

 

Kortom Just Do It;

Ja als je in je comfort zone bent,

Ja ook als je geduld wilt opbrengen om de beleving te vinden en dan vast te leggen, in mijn gev dus uitschakelen van mijn normale ding en gaan vinden wat dat andere......

 

Just Do It, daag jezelf maar uit, of het nu techniek is of nieuwe mogelijkheden fotograferen zoals Fine Art zoals Aline het noemt.

 

Just Do It!

//Dave

Reactie schrijven

Commentaren: 3
  • #1

    Aline (zaterdag, 11 januari 2014 21:37)

    Je moet je hebben gevoeld zoals ik gisterenmiddag laat, wat moet ik hiermee? Toch maar die camera pakken en een plekje zoeken, inzoomen, filtertje. Jij stond daar al op je gemakje foto's te maken zoals Eddy en ik vorige week. Ik schreef het op Flickr ook al: "Yesterday I met Dave ( <a href="http://www.flickr.com/photos/nldazuu/">www.flickr.com/photos/nldazuu/</a> ) in Almere. He was overthere to make some blue hour images.
    I joined him, but pffff......
    A big smile on my face, because last Sunday he had trouble shooting abstract images, and now I had trouble shooting. Too many issues I don't want to see on an image ( trees, houses), it wasn't minimalism. I made some minimalism shots, but no.....
    But never the less I want to share this one with you.
    So nice to see everybody has his/her own comfortzone. And... it's great going out of your own comfortzone, try something new :-) "
    Het is zo gaaf om van elkaar te leren, anders te leren kijken. Het levert je een hoop op, uitdaging!

    Fine Art.... ik ben er nog lang niet, als ik kijk naar mijn voorbeelden op het gebied van Fine Art: Joel Tjintjelaar ( http://www.bwvision.com/ ) (ik weet dat dit ook een voorbeeld van Eddy is) en Julia Anna Gospodarou ( http://www.juliaannagospodarou.com/ ) ..... dan heb ik nog een lange weg te gaan en veel te leren.

    Fotografie.... Het is een geweldige hobby, dat weet jij ook! De mogelijkheden zijn legio, je voelt je veilig in je eigen ding en ja het is zo goed om eens uit die comfertzone te treden!
    See you soon at the brigde "De Oversteek" in Nijmegen :-)

  • #2

    P@tje (zondag, 12 januari 2014 08:54)

    Ik wil sowieso (of moet) nog veel leren. Niet het technische aspect, welk bereik, in vergelijking camera dit en dat, zus en zo.
    Dat laat ik wel aan anderen over. Nee kijkend naar standpunt vind ik zelf dat ik nog stappen moet/kan zetten. En dan ga je naar idd zo'n abstract ding. Pfff wat doe ik hier, 1,5 uur rijden (graag gedaan hoor) en dan dit voor je kiezen krijgen. En dan ook nog eens van je padje af omdat m'n favoriete lens niet meer automatisch scherp stelt (voor dat ik daar achter was waren we 3/4 verder). Nee lekker aan de gang gaan zoals Jij, Aline en Eddy aan het doen waren zat er niet in bij de 1ste brug. Wel gekeken wat jullie aan het doen waren en wat tips opgedaan. Maar bij de tweede brug herpakte ik me, zag het in ene keer nu wel. wellicht om dat deze brug er mi veel beter bij ligt zonder een storend krijspunt met veel verkeerslichten. Nee dit ging veel beter, maar ook omdat ik lekker me gang kon gaan, ik was een 1/2 uurtje alleen. Niemand in de weg, kan niet spieken hoe een ander het doet. En ja er zitten 3 a 4 foto's bij waarvan ook ik kan zeggen prima gelukt. Niet op het niveau van Eddy en Aline, maar het begin is.

  • #3

    Eddy Blokhuis (zondag, 12 januari 2014 16:13)

    Tja en dan kom je na zo'n erg gezellige dag thuis met de resultaten........En dan begint het voor mij eigenlijk pas. Terwijl ik thuis mijn camera opberg zie ik de eerste mooie resultaten al op internet voorbij schieten.Heerlijk in zwart wit. Ook de beelden die jij in kleur hebt geupload zijn erg mooi. Heerlijke composities! Op de een of andere manier heb ik daar meer tijd voor nodig. De volgende dag kijk ik naar hetgeen waar ik mee ben thuisgekomen. Omdat het, zoals je zelf al zegt, een rommelig landschap is heb ik mijn lens meerdere malen naar boven gericht. Het landschap mag dan rommelig zijn, maar niet op mijn foto!

    Achter m'n iMac maak ik vluchtig enkele zw/w bewerkingen van verschillende foto's. Ik weet dat ik er hiervan een ga uitkiezen om te bewerken. Het wordt de Citer vanaf de weg gezien. hier ga ik dan mijn hele ziel en zaligheid in leggen tijdens het omzetten in zwart wit. Het beeld wat ik voor ogen heb begint langzaam te ontstaan op mijn beeldscherm. Nu begin ik kriebels in mijn buik te voelen. Ik begin van het beeld te houden.

    Vele, vele uren en selecties later is de foto gereed om gefine-tuned te worden. D.w.z. dat ik het hele beeld naloop op kleine oneffenheden. Weer een dag verder! Als ik denk dat het beeld helemaal af is, leg ik het aan de kant. Op een later tijdstip kijk ik er weer met frisse ogen naar. Hmmmm..... Toch nog hier en daar de puntjes op de i zetten, om daarna koffie in te schenken..... even pauze......en dan weer verder.... Ja. Klaar!! Wat iemand anders er van vind, kan me geen moer schelen. Ik vind 'm mooi geworden en het klopt precies met het beeld wat ik voor ogen had. KOFFIE!!!

    Wanneer gaan we naar de Oversteek in Nijmegen? ;-)


Recente foto's

A remarkable year 2023 and a highlight of it Stokksnes Vestrahorn Iceland
Hoogtepunt van de herfstkriebels
Panorama van een oude trekvaart
Een blik op de stad Rotterdam
Golden delicious het paarse goud
Tweede fase van de ochtend
After Sunset appetizer
Heidekoorts op het Quin
De vuurtoren 365 dagen per jaar
nldazuu_Btwln_2014 december 07-29900_HDR.jpg
Paarse goud  | Purple Gold
PosbankII-28.jpg
Nederland van Boven
Zonsopkomst en regenboog bij Kaap Noord Texel
Texels momentje gisteravond
Seasons ending
Zonsopkomst bij Zeddam
Korenbloemen in het veld
Blue hour bij de Beatrix Molen
Het Kapelletje op de Heuvel
Kleurrijke lente in het Sonsbeek park Arnhem
Sonsbeek park Arnhem, de Witte Villa
Blauwe uur bij de Marsch
Tulpen; een andere blik op...
IMG_6476.jpg
DZ_10 juni 2012-21.jpg
Reynisfjara black beach
All Along the Watch Tower
The Colour is Magic
As it is

Social


Contact

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.