Waar geniet jij van?

Blauwe uur, De Oversteek, brug, Bridges, Nijmegen, Gelderland, Nederland
De Oversteek... het blauwe uur begint

Waar geniet ik zelf van? Laat het me uitleggen aan de hand van mijn motto: Beleven | Vastleggen en | Herbeleven

 

Beleven is het ervaren van iets. Dat 'iets' is een breed begrip. Dat is soms ongrijpbaar, dat is een gevoel van wat je beleefd als je bijvoorbeeld samen met je maatjes samen in de kroeg staat en een biertje drinkt. Dan beleef je dat iets als wat we noemen vriendschap. Dat beleven in mijn fotografie doe ik als ik op de lokatie ben. Soms gaat dat gepaard met mopperen als het opeens gaat regenen of de zon zich net achter een wolk verschuild of wanneer de temperatuur in combinatie met storm aan zee ver onder de gevoelstemperatuur van -10 C bevindt. Maar dat iets wordt als ik foto's maak héél tastbaar, door er bewust te zijn en de omgeving in je op te nemen en te registreren wat je ziet door er een foto van te maken. En dat beleven betaalt zich weer uit in de foto die je maakt. Want hoe beter je het moment beleeft, des te beter word je beeld. Kortom beleven is er zijn en het ervaren, het bewust meemaken.

 

Dan het vastleggen. Je kan maar zo denken dat dit slechts een kwestie is van de ontspanknop indrukken en klaar. Het simpelweg doen. Soms is dat genoeg, maar om tot echt genieten te komen is er volgens mij meer voor nodig. In de kroeg door een goed humeur, een mop of een gezellig moment op je favoriete song te beleven.

In fotografie is dat vaak de techniek beheersen en deze zo weten toe te passen dat je het maximale registreert. Ik doe dat dan door bijv. ervoor te kiezen een enkele opname te maken (nee ik maak géén belichtingstrapjes nog) met de juiste instellingen en desgewenst gebruik te maken van filters om zo de registratie zo natuur getrouw vast te leggen. (Deze techniek heb ik me afgelopen jaar min of meer eigen gemaakt) Daar zit ook de overlap met het beleven immers je hebt een compositie, een object of een motief nodig in combinatie met compositie bepaling. Kortom de juiste beleving en de juiste techniek is vastleggen.

 

Dan eindig je vanzelf met Herbeleven. Dat herbeleven begint vaak al op de terugweg met je fotobuddy in de auto, op de fiets. Dan geniet je nog even na van het moment. En vaak als je thuis komt en je geheugenkaart importeert op je PC of MAC en dan de beelden voorbij ziet komen dan begint er weer wat nieuws. Tijdens het importeren (wat ik vaak nog dezelfde avond/dag doe) beleef ik dan weer opnieuw van wat ik die ochtend, middag of avond zag en voelde. En des te meer als de selektie rond is en de beelden op een rijtje zie staan. Waarna als ik het beeld hier op mijn blog deel of op een andere fotosite zoals 500px.com, footo.nl, facebook of flickr plaats en daarna de reacties (soms nog weken later) lees, sja dan beleef je het weer opnieuw. En om weer de vergelijking met dat gezellige avondje uit te maken, kom je terug uit de kroeg, dan praat je er de dag later weer over na met je partner en herbeleef je het weer opnieuw in het vertellen, of via de foto's die je tegenkomt op facebook of als je elkaar weer ontmoet. (ervan uitgaande dat je niet brak bent van het teveel aan.......) 

 

Terug naar de hoofdvraag: wat is genieten voor mij? Simpelweg, er zijn en het in je opnemen waar je ook bent, kortom echt mee maken! De juiste kennis hebben en toepassen en als toetje in fotografie, dit telkens weer opnieuw beleven als je vlak erna, een week, maand, kwartaal of jaren later het terug ziet het je weer herinnert en opnieuw herbeleefd. Volgens mij zijn dat de ingrediënten om te GENIETEN! 

 

Waar geniet jij van? En, hoe geniet jij ervan? 

 

//Dave

 

 

 

 

 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 3
  • #1

    Bram (zondag, 05 januari 2014 21:44)

    Mooie omschrijving Dave van het beleven en genieten gevoel als je met de camera bezig bent
    Ik vond je opening ook zo herkenbaar regen, wolk kkkkoud en harde wind, het zit niet altijd mee
    Maar toch ontzettend leuk als je thuis warm bij de kachel de resultaten ziet en bewerkt en plaatst op de diverse sites met de meeat uiteenlopend reacties
    Ik stond dus zaterdag weer voor joker voor een zonsopkomst, daar geniet ik dus niet van :-)
    Maar aan het begin van de week, was het weel ontzettend mooi, en dan geniet ik van die schitterende momenten in de natuur, ondanks de kou en de veel te harde wind.

    Groeten, Bam

  • #2

    Petje (maandag, 06 januari 2014 07:53)

    Beleven, maak er maar een belevenis van. Want dat was het in Hoofddorp, lastig onderwerp en zeker zo niet mijn ding. Toch wel wat foto's kunnen maken waarvan ik achteraf denk ja het is toch wel wat geworden. En belangrijkste is dat ik geleerd hebt geen vooroordeel te hebben, gewoon schieten, kijken en m'n ding doen. Helaas werkt m'n favoriete lens niet mee, net ff gegoocheld wat het kan zijn. Later maar eens zien of het op te lossen is. Effin toch een mooie ontmoeting geweest met het onbekende en tevreden met het resultaat.

  • #3

    Texel de Heus (zaterdag, 11 januari 2014 19:46)

    Beleven/ vastleggen/ herbeleven.....en weer opnieuw.
    Grappig dat je juist op dit moment ,dit onderwerp aanhaald....
    Op 30 december zijn we weer naar ons favoriete plekje toe gegaan voor een paar lekkere dagen "niks hoeft alles mag"op Texel.
    Ik met het idee in mijn achterhoofd om het kerkje van Den Hoorn van de "juiste" zijde op de foto te krijgen.
    Had dit namelijk gezien bij nldazuufotografeert.com en was weg van die plaat(=beleven)....
    Daar aan het zoeken gegaan om het juiste plekje te kunnen vinden ,met een gelukje valt mijn oog op een klein wandelpaadje (dat je eigenlijk zo voorbij rijd als je van een bepaalde kant komt, en wij komen altijd vanaf die kant), dus aan de kant , en aan de wandel....
    Nadat we het een stukje zijn opgelopen hadden we bingo........
    Meerdere foto's geschoten en voldaan weer verder (=vastleggen)...
    Thuis alles wel 80 keer bekeken (=herbeleven), en tot de conclusie gekomen dat het toch anders moet.(mooiere lucht, nog meer naar boven of naar onderen, of op een ander moment).
    Dus weer een goede reden om er weer naar terug te gaan....hahaha (makkelijk over te halen)....
    We gaan dus gewoon weer opnieuw alles "beleven/vastleggen/herbeleven" ........
    Bedankt voor je leuke reacties, en ik ga net zolang door tot ik hem net zo mooi vind als die van jou........Gr Texel de Heus.!!


Recente foto's

A remarkable year 2023 and a highlight of it Stokksnes Vestrahorn Iceland
Hoogtepunt van de herfstkriebels
Panorama van een oude trekvaart
Een blik op de stad Rotterdam
Golden delicious het paarse goud
Tweede fase van de ochtend
After Sunset appetizer
Heidekoorts op het Quin
De vuurtoren 365 dagen per jaar
PosbankII-28.jpg
nldazuu_Btwln_2014 december 07-29900_HDR.jpg
Paarse goud  | Purple Gold
Nederland van Boven
Zonsopkomst en regenboog bij Kaap Noord Texel
Texels momentje gisteravond
Seasons ending
Zonsopkomst bij Zeddam
Korenbloemen in het veld
Blue hour bij de Beatrix Molen
Het Kapelletje op de Heuvel
Kleurrijke lente in het Sonsbeek park Arnhem
Sonsbeek park Arnhem, de Witte Villa
Blauwe uur bij de Marsch
Tulpen; een andere blik op...
IMG_6476.jpg
DZ_10 juni 2012-21.jpg
Reynisfjara black beach
All Along the Watch Tower
The Colour is Magic
As it is

Social


Contact

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.