Wat heb jij geleerd dit jaar?

het effect van 84.5 mm. filters
Kleurrijke lucht

Met de kerstdagen net achter de rug belanden we vaak in een fase van restjes opmaken en toeleven naar het nieuwe jaar. De Top2000 schalt inmiddels uit de luidsprekers en deze lijst der lijsten luidt voor mij na een week van Serious Request en Kerst een moment van terugdenken of nadenken over 2013 aan. 

 

Vandaag staat voor mij in het teken van 'opruimen' in huis. Maar ook even een moment van inspiratie, 'wat heb ik geleerd dit jaar' was daarbij een vraag die door mijn hoofd spookte.

 

Wat heb ik geleerd?

Ik ben ervan overtuigd dat of je nu jong of oud bent je iedere dag nog leert. Al was het maar het Playstation racespel dat je je zoontje voor Kerst kado gaf en uitpluist, of dat ene recept dat je gekookt hebt met kerst. Iedere dag leren we weer.

Kijk ik naar mijn fotografie en daar gaat het hier toch om in dit blog, wat heb ik dan op fotografie gebied geleerd. En als antwoord daarop (ook om te luisteren naar mijn vriend(en) die dit blog ook lezen en hun advies om het niet te lang te maken qua schrijvelarij) heb ik toch wel het meeste geleerd door te gaan werken met filters en daarmee een balans in belichting van mijn foto's te krijgen en de contrasten in de luchten  te optimaliseren en zelfs speciale effecten weten te creeëren door gebruik te maken van ND110 filters, of te wel Long Exposure fotografie. Ja, filters gebruiken dat is toch wel waar ik het meest van geleerd heb. Het verandert je foto's, je nabewerking en vooral de totaal impressie van je foto. Ik wil er hier géén technisch betoog van maken over filters, maar jullie vertellen wat ik leerde.

 

Maar hoe leer je er dan van?

Bovenstaande foto is een goed voorbeeld hoe het eigenlijk niet moet. Immers van fouten maken leren we het meest. Ik ben begonnen met eerst  zgh. zacht grijsverloopfilters die van donker geleidelijk aan aflopen naar licht te gebruiken. Maar deze zomer breidde ik mijn set filters uit met een tweetal hard grad filters van 84.5 mm. filters. Voor de liefhebbers, ik gebruik de 84.5 mm. filters uit de professional lijn. Dit is een betaalbaar alternatief voor de kostbare Lee filters. Ik zal je de  technische details besparen, klik hier voor meer info over het gebruiken van (hard) verloop filters, mocht je toch nog nieuwsgierig zijn.

 

In elk geval bij een hardverloop is de bovenkant dus donker en het midden loopt een harde afscheiding naar licht. Als je goed kijkt in dit beeld zie je de overgang...en sja dat moet dus eigenlijk niet.... Gelijktijdig zie je dan wel mooi het effect van een grijsverloopfilter, de voorgrond blijft mooi zacht verlicht en de lucht krijgt een mooie doortekening en rijke kleurschakering. Het mooiste wat ik geleerd heb is mijn techniek er in het veld er iets op aan te passen en daardoor het licht, op die momenten dat ik er was, te regiseren en daarmee net dat extra's aan je foto te geven. Een aantal van deze foto's, waarbij ik filters gebruikt heb vind je hier in mijn persoonlijke Flickr fotopagina

 

Rest mij nog wel de vraag; wat heb jij geleerd dit jaar? Ik ben erg nieuwsgierig naar jullie reacties.

//Dave

 

ps. leren doe je door ergens je inspiratie vandaan te halen. In mijn geval waren Bas Meelker en Sander Poppe mijn voorbeelden om te gaan experimenteren met filters. Deze twee professionele fotografen maken 9 van de 10x gebruik van filters. Bekijk hun sites maar eens:

Bas Meelker

Sander Poppe

 

Reactie schrijven

Commentaren: 3
  • #1

    P@tje (vrijdag, 27 december 2013 13:45)

    Heel herkenbaar verhaal Dave. En tsja wat heb ik geleerd. Moest hier wel over nadenken en kwam zo 1,2,3 niet snel iets naar boven. Want is het veel, alleen benoem het maar eens. Maar ik denk nog meer focus gelegd op standpunt, en waar stel ik op scherp. Doe ik dit handmatig J/N? of laat ik de camera het werk doen. Hierin heb ik me zeker verbeterd, al ben ik zeker nog niet.
    Verder het eea ontwikkeld/geleerd n de nabewerking. Met behulp van Lightroom. Heb hiervoor ook een boek onder de Kerstboom gekregen. Hieruit kan ik nog meer gaan halen dan wat ik nu al doe. Maar ook weer veel geleerd in het veld, tips & trics van jou vriend. En deze zijn er weer vele geweest. Al met al veel geleerd dit jaar en hoop komend jaar me hierdoor verder in te ontwikkelen zodat ik nog betere/mooiere (technisch) kan maken.

    Thanx voor weer vele leerzame momenten vriend!

  • #2

    Aline (vrijdag, 27 december 2013 19:37)

    Tja..... wat heb jij geleerd......, vraagt -ie dan?
    Ik ga -um filosofisch benaderen. Het antwoord op je vraag is: Afstand nemen.
    Afstand nemen, goed kijken, vanuit verschillende hoeken het object benaderen.
    Kijken hoe je het beste resultaat krijgt met zo min mogelijk afleiding.

  • #3

    PinguinPP (woensdag, 01 januari 2014 20:38)

    Als je pas 1,5 jaar serieus deze hobby aan het beoefenen bent leer je nog niet maar ontdek je. Ik heb ontdekt dat ook mijn mooiste foto momenten zich rond zonsopkomst en zonsondergang bevinden. Zelfs met een lichte voorkeur bij zonsopkomst. Ik vooral goed uit de voeten kan in de natuur op plekken waar rust heerst en niemand mij stoort. Als ik al iets geleerd heb dan is dat het gebruik van het statief. Ik heb een jaar geleden een redelijk exemplaar aangeschaft, nam hem keurig mee op mijn wandelingen maar gebruikte hem niet. Ik vond het teveel gedoe. Daar is het laatste half jaar verandering in gekomen, ik neem meer tijd voor een opname en gebruik het statief, houd de ISO-waarde laag en kan daardoor meer spelen met diafragma waarden. Ik fotografeer dan ook bijna altijd in de Diafragma-voorkeuze-stand. Een beperking?...geen idee. Ook een simpel Cokin-filtertje voor de lens schuiven doe ik meer-en-meer, geeft vaak meer dynamiek aan het eindresultaat. En tot slot, nu het weer winter is (althans, volgens de kalender) wil ik mij verder verdiepen in het nabewerken. Ik bewerk mijn RAW-bestanden op mijn eigen wijze en ken alle overige functies van nabewerkingssoftware nauwelijks. Dat is een uitdaging voor deze donkere dagen.


Recente foto's

A remarkable year 2023 and a highlight of it Stokksnes Vestrahorn Iceland
Hoogtepunt van de herfstkriebels
Panorama van een oude trekvaart
Een blik op de stad Rotterdam
Golden delicious het paarse goud
Tweede fase van de ochtend
After Sunset appetizer
Heidekoorts op het Quin
De vuurtoren 365 dagen per jaar
PosbankII-28.jpg
nldazuu_Btwln_2014 december 07-29900_HDR.jpg
Paarse goud  | Purple Gold
Nederland van Boven
Texels momentje gisteravond
Seasons ending
Zonsopkomst bij Zeddam
Korenbloemen in het veld
Blue hour bij de Beatrix Molen
Het Kapelletje op de Heuvel
Kleurrijke lente in het Sonsbeek park Arnhem
Sonsbeek park Arnhem, de Witte Villa
Blauwe uur bij de Marsch
Tulpen; een andere blik op...
IMG_6476.jpg
DZ_10 juni 2012-21.jpg
Reynisfjara black beach
All Along the Watch Tower
The Colour is Magic
As it is
Zonsopkomst en regenboog bij Kaap Noord Texel

Social


Contact

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.