Everybody is a photographer - bij de Sint op bezoek

Sinterklaas op bezoek bij Toyota Material Handling Nederland
Sinterklaasje bonne-bonne-bonne...

Naast landschap fotografie en blauwe uurtjes vastleggen en foto tochtjes maken mag ik erg graag reportages maken. Reportages zijn voor mij serie foto's die een weergeven hoe een bepaald evenement eruit zag. Dank hierbij aan een familiedag, straatfeest, Koninginnedag of Sinterklaasfeest. Dat laatste mocht ik vandaag fotograferen.

 

Onderstaand tref je een aantal foto's van dit gezellige kinderfeest aan. Wat mij vooral opviel, althans sterker dan voorgaande jaren, dat je als fotograaf je voortdurend tussen de ouders met smartphones (vooral de iPhone is erg populair) mag doorworstelen. Vooral als hun kroost bij de Sint op schoot zit.  Voorhéén had je de ouders met compact camera's, nu de fotograaf met smart phones. Naast de ouders met hun eigen spiegelreflex :-) Niets mis mee, maar een telelens (70-200 mm.) wordt dan wel erg handig! Toch kun je ook best leuke of grappige effecten met gebruiken van die smart phone 'everybody is a photograph' bereiken, zoals je in onderstaande slideshow kunt zien....

Hoe ben ik te werk gegaan?

Het partycentrum kende ik al van toen ik met mijn kinderen als toeschouwer aanwezig was (Femke en Imme hebben andere interesses, ondanks dat ze pas 9 en 10 zijn!). Rond 1000-1030 zouden de eerste gasten komen dus ik heb er in elk geval voor gezorgd dat ik voor die tijd aanwezig was. 

 

Qua apparatuur ben ik behoorlijk verwend. De werkcamera meegenomen, Canon EOS60D + 17-55 mm. f/2.8 + 430EXII speedlite flitser en mijn eigen Canon 5DMKII + 70-200 mm. f/4 + 520EXII speedlite flitser. Zo kan ik of er dicht op kruipen (17 mm) of van een afstandje gekaderde close-ups maken op het podium bijvoorbeeld.... Eerst maar eens begonnen met een paar proefopnames, met één van de al aanwezige pieten. Vooral om de balans tussen sluitertijd, flitser en diafragma te vinden. Als dit eigenlijk 1x goed staat dan kun je de hele ochtend bijna doorschieten. Ik kies er met dit soort drukke omstandigheden meestal voor om vol open te schieten, kortom op f/2.8 en f/4. Zo krijg je de focus mooi op je onderwerp en alle drukte blijft in de achtergrond. Mijn zoombereik lag achteraf gezien het meeste op 55 mm., 70 mm. en 200 mm. De volgende keer toch maar eens de 50 mm. f/1.4 gebruiken!

 

Draaiboek in mijn hoofd

En toen de eerste bezoekers binnen kwamen met verklede kinderen maar rustig begonnen met foto's maken. In mijn hoofd had ik al een lijstje van foto momenten die ik wilde meenemen. Binnenkomst eerste verklede kinderen, spelende kinderen, optreden DJ Piet en Clown, Interactie met de kinderen tussen Clown en kids, Groepsfoto Sint en Pieten voor binnenkomst (achteraf gaat haast niet i.v.m. schmink en zweten!). Dan uiteraard binnenkomst Sint, interactie Pieten en kids, portretten van Pieten met kids, kinderen bij de Sint, spel kids met ouders en Pieten, zaalimpressie en dan naar de cadeautjes. (dit laatste is haast onbegonnen werk, enorme 'prettige chaos')

 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 3
  • #1

    P@tje (zondag, 24 november 2013 09:23)

    Je bent ook een echte "alles-kunner" op het gebied van fotografie. Wat zitten er ontzettend leuke en tedere foto's tussen man. Goed gedaan hoor. En tsja goed gereedschap is het halve werk, maar ook in je voorbereiding ben je grondig te werk gegaan. en dit zie je echt terug in de foto's die herkenbaar zijn als een Nldazuu fotografeert foto! Zie nml zelfde opzet en emotie/gevoel terug in de serie die je van ons gemaakt hebt in maart jl. en naar mijn mening kan jij hier nog meer uithalen in de zin van reportages maken tegen een vergoeding. Je bent er goed in, ga hier mee door....... of je dit leuk vindt is vraag 2, maar toch!

    See you, P@tje

  • #2

    Aline (zondag, 24 november 2013 22:01)

    Geweldige serie/impressie heb je gemaakt!
    Blijft toch altijd een gedoe, ik laat me soms ook verleiden om iets dergelijks te doen. Het maken is niet erg, maar het uitzoeken..... nabewerken..... ;-)

  • #3

    Bram (zaterdag, 07 december 2013 07:15)

    Erg leuk gedaan Dave, prachtige Sinterklaas serie.


Recente foto's

A remarkable year 2023 and a highlight of it Stokksnes Vestrahorn Iceland
Hoogtepunt van de herfstkriebels
Panorama van een oude trekvaart
Een blik op de stad Rotterdam
Golden delicious het paarse goud
Tweede fase van de ochtend
After Sunset appetizer
Heidekoorts op het Quin
De vuurtoren 365 dagen per jaar
PosbankII-28.jpg
nldazuu_Btwln_2014 december 07-29900_HDR.jpg
Paarse goud  | Purple Gold
Nederland van Boven
Zonsopkomst en regenboog bij Kaap Noord Texel
Texels momentje gisteravond
Seasons ending
Zonsopkomst bij Zeddam
Korenbloemen in het veld
Blue hour bij de Beatrix Molen
Het Kapelletje op de Heuvel
Kleurrijke lente in het Sonsbeek park Arnhem
Sonsbeek park Arnhem, de Witte Villa
Blauwe uur bij de Marsch
Tulpen; een andere blik op...
Reynisfjara black beach
IMG_6476.jpg
DZ_10 juni 2012-21.jpg
All Along the Watch Tower
The Colour is Magic
As it is

Social


Contact

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.