Talent, Champions League en oefening baart kunst

Kinderen, Familieshoot
Zien!

Zo nu en dan word je fotografie opgemerkt. Vaak door andere fotografen dankzij het medium Flickr, door familie en vrienden (als ze er al niet 'dood moe' van worden #helpmijnmanheefteenhobby) maar soms ook door buren en kennissen. Vaak zien ze de foto's die je vanuit je hobby maakt. Top en geweldig!

 

Géén eredivisie of champions league

Dan kun je ook de vraag verwachten: "doe jij weleens bruiloften?" Laat ik daar maar direct op reageren. Mijn standaard reactie is dan Nee dat doe ik niet. Niet omdat ik niet denk dat ik dat niet kan. Nee ik vergelijk dat maar met voetbal. Stel je speelt bij voetbalclub ergens in Nederland in het 1e en bent pak 'm beet 23. Mooie leeftijd. Je bent fit (vergelijk met apparatuur in fotografie) en scoort zo nu en dan. Dan speel je terecht in dat 1e amateur elftal en niet bij Vitesse of Ajax in de eredivisie of champions league. Kortom, je speelt op het niveau dat bij jouw hoort en past. Zo kijk ik ook naar mijn fotografie, ik kan het best leuk, maar reageer dan nuchter dat je juist die onvergetelijke dag aan een professional moet overlaten. 

 

Oefening baart kunst 

Dan terug naar de vraag die ook nu en dan voorbij komt, doe je ook familiefoto's of portretten, met vaak erachteraan want mijn ouders zijn jarig en hebben bedacht dat...... Ja wat doe je dan? Immers een portret of familiefoto's is minstens zo waardevol als een bruidsreportage. Ja dat doe ik dan wel. Waarom dit dan wel da's een goeie vraag. Om de eenvoudige reden dat ik denk dat ik dat wel kan en het minder veeleisend is dan een uitgebreide reportage. Maar doorslaggevende reden is ook vaak, omdat het me instaat stelt deze techniek te blijven oefenen en in de praktijk uit te voeren. Voor mij zegt dat ook direct veel over fotograferen, het blijft zoals met vele andere dingen in het leven "Oefening baart kunst!".

 

Er is echter 1 ding die je niet kunt leren en dat merkte ik gisteren toen ik met een goede bekende op pad was die net een gloednieuwe spiegelreflex gekocht had. Je moet het zien, nou ja 'moeten', meer het gevoel hebben voor compositie. En dat zat zover als ik kan beoordelen wel snor. Bovenstaande foto is voor mij zo'n voorbeeld van oefenen, doen en combineren met wat ik inmiddels geleerd heb. Vaak staat dat enigzins los van de foto, in dit geval de kinderen lekker laten gaan en ze op het juiste moment erbij betrekken. En dat leverde op het einde van de fotoshoot dit leuke beeld op. Kortom je moet het zien, dan wat je weet toepassen en vooral oefenen en durven en dus wie weet doe ik ooit wel eens die bruidsreportage.... wat voor mij de champions league halen zou betekenen.

 

//Dave

Reactie schrijven

Commentaren: 2
  • #1

    Dorien (zondag, 17 november 2013 19:13)

    Helemaal waar! en het zijn mooie plaatjes geworden!

  • #2

    Aline (zondag, 24 november 2013 21:58)

    Zo'n herkenbare blog!


Recente foto's

A remarkable year 2023 and a highlight of it Stokksnes Vestrahorn Iceland
Hoogtepunt van de herfstkriebels
Panorama van een oude trekvaart
Een blik op de stad Rotterdam
Golden delicious het paarse goud
Tweede fase van de ochtend
After Sunset appetizer
Heidekoorts op het Quin
De vuurtoren 365 dagen per jaar
nldazuu_Btwln_2014 december 07-29900_HDR.jpg
Paarse goud  | Purple Gold
PosbankII-28.jpg
Nederland van Boven
Zonsopkomst en regenboog bij Kaap Noord Texel
Texels momentje gisteravond
Seasons ending
Zonsopkomst bij Zeddam
Korenbloemen in het veld
Blue hour bij de Beatrix Molen
Het Kapelletje op de Heuvel
Kleurrijke lente in het Sonsbeek park Arnhem
Blauwe uur bij de Marsch
Tulpen; een andere blik op...
IMG_6476.jpg
DZ_10 juni 2012-21.jpg
All Along the Watch Tower
The Colour is Magic
Reynisfjara black beach
As it is
Sonsbeek park Arnhem, de Witte Villa

Social


Contact

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.