Waar leg jij je focus?

Herfstkleuren in het Sauerland
Herfstkleuren in Rothaarsteig Sauerland

In mijn vorige blog; "Een triootje met rood en wit" schreef ik over motivatie en hoe ik gemotiveerd raak van foto's die ik om mee héén zie, die me verwonderen, maar vooral ook over de foto's die ik maak de foto's zijn die ik zelf graag wil maken. Ik kies er dus nu niet voor om te gaan experimenteren met andere technieken. Motivatie kan ook verkeerd worden begrepen. Mijn passie en dus mijn motivatie voor fotografie is ongekend hoog. Alleen de vraag daarbij is; "Waar leg je dan de focus?"

 

Focus

Een woord wat zeer nauw verweven is met fotografie. Immers waar je leg je de foto's op in je foto, waar ligt je focus punt in je afbeelding. Technisch gezien beschikken de moderne camera's die menigéén in zijn bezit heeft over tientallen focuspunten. Mijn camera schijnt te beschikken over een 9-punts AF met 6 AF-hulppunten. Leuk, maar ik gebruik er altijd maar 1, dat is de middelste en middels Live View maak ik 9 van de 10x gebruik van MF (Manual Focus) en stel scherp op het punt waar ik wil dat de scherpte/diepte moet zijn.... 

 

De foto

Anderzijds met focus kunnen we het ook hebben over waar wil jij de 'nadruk' op leggen binnen fotografie? Voor de ene kan dit zijn modellenwerk of danceparty's fotograferen. De ander stapt op zijn fiest en legt 'achter de Diek' of 'in de uiterwaarden bij de Lek' zijn focus neer. Weer anderen gaan op in nieuwe technieken als Timelaps, Long Exposure technieken of Macro fotografie. De laatste 3 zijn voor mij terreinen waar ik momenteel géén focus op leg. Simpelweg omdat mijn focus, die nauw verweven is met mijn plezier, neer leg bij landschappen (zee, heide, bos, stedelijke en gesloten landschappen).

 

Zoals je ziet in bovenstaande foto heb ik mijn focus hier gestoken in een gesloten landschap en voor de foto op de voorste boom. Zo was ik gisteren en vandaag in het Sauerland. We hadden daar vrijdag een bewolkte dag. Géén dramatische wolkenluchten en zeker géén bijzonder gouden uur. Maar wel licht genoeg om in het bos dankzij het gelijke licht mooie foto's in het bos te maken, immers dankzij dit gelijke licht zijn er minder grote contrasten. Deze contrasten vind je dan dus puur op de kleuren. Daar leg ik dus mijn focus neer, op landschapfotografie en kleuren  zo goed mogelijk te laten spreken. In bovenstaande foto heb ik voor de kleur gebruik gemaakt van DxO filmpack 3 en gekozen voor Agfa Vista 200!

 

Waar leg jij de focus?

Focus kun je ook lezen als concentratie. Ik concentreer mij dus voor 90% op landschappen (100% motivatie) en als het even kan in het blauwe uur, gouden uur of tijdens onderscheidende weersomstandigheden op bekende of soms onbekend terrein. Voor mijn focus is licht en kleur essentieel. Dat geeft diepte en kracht in je beeld. Om mijn focus, mijn concentratie en dus ook mijn richting te houden, zie het als een koers, heb ik ook een focuslijst met foto uitdagingen eh onderwerpen die ik probeer op te volgen. En vaak deel ik deze focus met enkele vrienden met wie ik soms 'uit-fotograferen' ga!

 

Waar focus jij je op (in je fotografie)? Ik ben benieuwd!

//Dave

 

 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 6
  • #1

    Aline (zaterdag, 26 oktober 2013 22:27)

    Een heel herkenbare blog Dave.
    Tja.... de focus.... Het is niet simpel, keuzes maken en soms gewoon toch maken die foto, gewoon omdat het kan.
    Zelf kies ik voor lijnen en minimalisme. En focus in de fotografie is voor mij ook genieten, genieten van die mooie plekken waar ik kom door die fotografie, genieten van mijn fotovrienden! :-)

  • #2

    P@tje (zondag, 27 oktober 2013 07:36)

    Wat mijn "focus" is weet ik wel (althans dat denk ik). In ieder geval geen beesten!!
    Personen vind ik nog erg moeilijk en lastig, dus voorlopig nog niet.
    Maar waar ik mijn focus op dit moment neer leg is mezelf ontwikkelen, mag/moet nog zoveel leren dat dit voorlopig genoeg is.
    En ja tja de focus leggen in een foto, pfff wat is dat ook weer moeilijk man. Je hebt het wel eens over 1/3 etc etc. Ik leg altijd de focus op het hoofd onderwerp. Maar dat is niet altijd het juiste punt.....
    Gewoon vragen hoe anderen dat doen, kijken naar andermans foto's, leren van de opmerkingen die geplaatst worden bij een foto.
    Maar ook lekker plezier hebben in het maken van.......

  • #3

    Eddy Blokhuis (zondag, 27 oktober 2013 11:32)

    Tja Dave, voor mij licht de focus toch wel in de fine-art en in de strobist fotografie. Wat betreft fine-art, zoek ik altijd zonder uitzondering een beeldkader waarbinnen geen storende elementen zitten. Het moet plat gezegd super strak en minimalistisch zijn. Kleuren vind ik daarbij ook een storende factor, dus bewerk ik deze opnamen middels Photoshop in zwart-wit. 2o tot 40 uren nabewerking zijn hierbij geen uitzondering. Hoe anders kan het zijni met mijn andere passie, ofwel focus: strobist fotografie. Hierbij moeten bij mij vaak de kleuren eruit knallen en hoeft het absoluut niet minimalistisch te zijn. Wil ik de foto met de camera al helemaal instellen, zodat ik er nagenoeg niet aan hoef te nabewerken.

  • #4

    Dave (zondag, 27 oktober 2013 14:25)

    Thanks Aline, P@t en Eddy! Leuk om jullie reacties te horen en te lezen :-)
    Blijf focussen.
    //Dave

  • #5

    PinguinPP (zondag, 27 oktober 2013 21:27)

    Focus? Na één jaar oefenen ben ik erachter gekomen dat het ochtendlicht/de zonsopkomst wel heel speciale momenten kan opleveren. Lag ik vroeger nog op één oor, nu gaat op één van de weekenddagen steeds vaker de wakker af, moet ik eruit en op pad. Vaak tref ik dan niet de gewenste omstandigheden aan of is mijn fotografische kennis nog te beperkt om het goed vast te leggen...maar toch...het boeit, ik ben buiten en neem huiswerk mee voor de avonduren. Ik zal mij op de ochtenden blijven focussen. Daarnaast vind ik Zwart/Wit zo mooi...daar wil ik mij deze winter op focussen maar waar begin ik...?

  • #6

    RonVer1960 (dinsdag, 29 oktober 2013 12:05)

    Waar leg ik mijn focus .... tja ik ben sind een drie maanden weer bevlogen aan het fotograferen.Mijn uitrusting is behoorlijk basic.Een camera te weten Nikon D5000 met sinds kort een leuk oud kitlensje (18-55mm ED).Daarmee probeer ik van alles te fotograferen maar het zwaartepunt ligt op landschappen (oa zons op en ondergangen) en heel Hollands ... molens maar dan niet die standaardkiekjes en tevens wat mijn oog raakt.Een week geleden ben ik met grijsfilters aan het experimenteren wat als voordeel heeft dat je met veel weertstypen kan blijven fotograferen.Ik geniet van het kijken naar andermans werk dat inspireert dan vaak weer tot het maken van nieuwe opnames (vooral jouw foto's Dave).Nu even terug naar waar ligt mijn focus.Ik merk dat is steeds meer en intensiever kijk naar de omgeving waar ik woon.Dat resulteert vaak in fraaie beelden of snapshots.De camera ligt altijd klaar in de auto want ik wil niet meer als vroeger zijn.Elk moment wat mij raakt probeer ik vast te leggen.Niet van oh dat komt morgen wel.Elke dag een mooie opname te maken dat is voor mij nu de focus.


Recente foto's

A remarkable year 2023 and a highlight of it Stokksnes Vestrahorn Iceland
Hoogtepunt van de herfstkriebels
Panorama van een oude trekvaart
Een blik op de stad Rotterdam
Golden delicious het paarse goud
Tweede fase van de ochtend
After Sunset appetizer
Heidekoorts op het Quin
De vuurtoren 365 dagen per jaar
PosbankII-28.jpg
nldazuu_Btwln_2014 december 07-29900_HDR.jpg
Paarse goud  | Purple Gold
Nederland van Boven
Zonsopkomst en regenboog bij Kaap Noord Texel
Texels momentje gisteravond
Seasons ending
Zonsopkomst bij Zeddam
Korenbloemen in het veld
Blue hour bij de Beatrix Molen
Het Kapelletje op de Heuvel
Kleurrijke lente in het Sonsbeek park Arnhem
Sonsbeek park Arnhem, de Witte Villa
Blauwe uur bij de Marsch
Tulpen; een andere blik op...
IMG_6476.jpg
DZ_10 juni 2012-21.jpg
Reynisfjara black beach
All Along the Watch Tower
The Colour is Magic
As it is

Social


Contact

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.