Verdieping of Diepte

Noord Groningen
Endless

Een foto van alweer even geleden. Nog in de periode dat ik me verdiepte in fotografie en daardoor in contact kwam met een andere fotograaf, woonachtig in het verre Noorden, Jan Wedema. Vlak erna ontmoette ik een vrouwelijke fotograaf, Aline van Weert uit het westen van het land. 

 

Je zult denken; "Ja en wat moet ik daarmee?" Precies deze twee personen zorgden bij mij als autodidact voor de verdieping die ik nodig had om mijn perspektief, mijn blik op de wereld om mij heen door de zoeker van de camera nog beter vast te leggen. Dankzij hun inspiratie en inmiddels die van vele anderen (bezoek mijn Flickr pagina contacten)  verdiep ik mij bijna dagelijks in fotografie. Verdieping is ook samen met anderen dus fotograferen. Zo ontmoette ik tijdens een zomervakantie 2 jaar geleden een buurtgenoot, P@tje. Hij fotografeerde ook weleens en had een cursusje gevolgd. Inmiddels heeft er naast het gemeenschappelijk van fotografie ook verdieping plaatsgevonden als vrienden. We gaan naar zelfde stekkies, maar komen toch telkens met andere beelden thuis.....

 

Eén van de zaken die ik leer van hen is, diepte. Probeer een foto diepte te geven door bijvoorbeeld een invoerende lijn, maar ook doordat wij als West Europeanen van links naar rechts een pagina bekijken om in je voorgrond links een elementen in beeld te hebben. Dit heeft enig raakvlak met bijvoorbeeld de voor fotografen bekende kreet: regel van derden. Nu wil ik hier géén uitleg gaan plaatsen over de regel van derden, maar op de website van Laura Vink vind je er een kort en krachtige uitleg over op deze pagina

 

In elk geval betekend voor mij verdieping; 'leren, luisteren, begrijpen, tips krijgen, geven, nemen en ontvangen' en juist die verdieping leerde mij te begrijpen hoe je diepte in je foto en fotografie krijgt en als gevolg daarvan kan daardoor zelfs vriendschap ontstaan!

 

//Dave

Reactie schrijven

Commentaren: 2
  • #1

    petje-fotografie (zondag, 06 oktober 2013 09:52)

    He maatje, gaaf man. Ziet er top uit!

    Dat we elkaar in Oostenrijk tegen moeten komen terwijl we bijna buren zijn.....
    Maar vanaf dat moment ben jij degene geweest die mij de kneepjes heeft geleerd van het fotograferen. Lekker in de praktijk fotootjes maken en uitleggen hoe en wat. Altijd gezellig, ook al gaan we ieders onze eigen weg. Altijd weer gezellig, leerzaam, fun....
    Ik hoop nog veel van dit momenten samen mee te maken!

    greetz P@tje

  • #2

    Aline (zondag, 13 oktober 2013 13:40)

    Deze blog heb ik met een hele grote glimlach zitten lezen. Wat je schrijft, herken ik helemaal!
    Vandaag code oranje in sommige delen van het land en dan komen al die ontmoetingen die wij hebben gehad weer naar boven. Herinner je Kinderdijk en Urk nog, dat waren de meest extremen ;-) Maar wat te denken van NPZ, de Veluwe, de struisvogelclub.... Ja het is gaaf om elkaar te hebben leren kennen via Flickr en geweldig dat daar ook een vriendschap is ontstaan.
    We zullen nog veel met elkaar op pad gaan, ik weet het zeker.
    Jij bedankt Dave!


Recente foto's

A remarkable year 2023 and a highlight of it Stokksnes Vestrahorn Iceland
Hoogtepunt van de herfstkriebels
Panorama van een oude trekvaart
Een blik op de stad Rotterdam
Golden delicious het paarse goud
Tweede fase van de ochtend
After Sunset appetizer
Heidekoorts op het Quin
De vuurtoren 365 dagen per jaar
PosbankII-28.jpg
nldazuu_Btwln_2014 december 07-29900_HDR.jpg
Paarse goud  | Purple Gold
Nederland van Boven
Zonsopkomst en regenboog bij Kaap Noord Texel
Texels momentje gisteravond
Seasons ending
Zonsopkomst bij Zeddam
Korenbloemen in het veld
Blue hour bij de Beatrix Molen
Het Kapelletje op de Heuvel
Kleurrijke lente in het Sonsbeek park Arnhem
Sonsbeek park Arnhem, de Witte Villa
Blauwe uur bij de Marsch
Tulpen; een andere blik op...
IMG_6476.jpg
DZ_10 juni 2012-21.jpg
Reynisfjara black beach
All Along the Watch Tower
The Colour is Magic
As it is

Social


Contact

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.